isabelle
    hej! jag fyller 30 år i år och jobbar som undersköterska. jag går i tankar på att utbilda mig till sjuksköterska. utbildningen finns i luleå där jag bor. Har halvdåliga betyg från gymnasiet men har läst till så jag några A'n att lägga in på betyget också. ska prova söka programmet till hösten.. men , om jag inte kommer in (såg att det blivit ganska höga betyg) är det lättare att komma in på någon kurs i taget? finns det någon av de som ingår i sskprogramet ni kan rekommendera mig att börja med?
    ångrar att jag inte anmälde mig till högskoleprovet nu i vår:( tyvärr är utbildningen som börjar vt på distans i luleå och den på hösten i skolan.. kan man börja ssk utbildning på distans och sen hoppa över?

    är lite förvirrad så vore tacksam hur jag ska tänka =)
    • Anna : Det går tyvärr inte att sätta ihop en egen sjuksköterskeutbildning av fristående kurser.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle!

    Det var ju synd att du inte anmälde dig till högskoleprovet som äger rum den 9 april. Men jag tycker du bör söka till höstens utbildning i alla fall. Det är stor brist på sjuksköterskor nu och antal utbildnngsplatser kan utökas och i så fall kommer Antagningsgräns att sjunka och vi hoppas därför att du kommer in!

    Om du inte kommer in, gör högskoleprovet under hösten 2016 och sök till vårterminen 2017. Jag vet att det är bara Distans som idag startar på våren i Luleå. Det och mycket annan info hittar man på utbildningens egen hemsida och jag antar att du redan har läst där.

    Dock kan situationen ändras (återigen pga stor brist på sjuksköterskor) och det kan hända (det är inte uteslutet i alla fall) att du ska kunna byta från distans till vanlig undervisning. När du kommer in på distans, gå prata med Studievägledare på programmet, här är hennes kontaktuppgifter:

    Telefon: 0920-492821
    E-post: [email protected]
    Rum: C840a - Luleå »

    Svar på din fråga om man kan läsa fristående kurser och på sikt bli Sjuksköterska, är tyvärr nej, det går inte. Sjuksköterska är legitimationsyrke och kravet på Sjuksöterskeexamen ställs. Sjuksköterskeexamen kan man i Sverige idag få enbart om man har läst på Sjuksköterskeprogrammet.
    Röntgensjuksköterskeprogrammet är en annan högskoleutbildning, ett annat program, som leder till examen som Röntgensjuksköterska.

    Ett annat utbildningsförslag: se om du hittar någon intressant Yrkeshögskoleutbildning - och kan söka utbildning som leder till att du ska kunna jobba som t.ex Specialistundersköterska eller Tandsköterska eller Medicinsk sekreterare.
    Det finns många YH på distans och så finns det några YH i Luleå, t.ex utbildning till Tandsköterska och utbildning till Medicinsk Sekreterare.

    Ansökan och antagning till högskola & till yrkeshögskola sker helt oberoende av varandra. Till yrkeshögskoleutbildningar söker du till varje YH separat, direkt till YH.
    Till högskoleprogram söker du via central antagning på Antagning.se. Du kan, alltså, söke till högskola (upp till 20 alternativ) och till flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Du kan också bli antagen till högskola och till flera olika YH samtidigt. Skulle det bli så, kan du då välja sen vilken utbildningsplats du tackar Ja till.

    Om du har tillsvidareanställning, råder jag dig ansöka om Tjänstledighet för studier (och inte säga upp dig). Man bör ansöka om tjänstledighet i god tid innan man ska vara ledig för studier. Ta reda på dina rättigheter "på det område". Att du har rätt att ta tjänstledigt för studier är ett faktum. Det jag inte kan svara på är exakt hur lång tid innan studierna påbörjas som du måste meddela din arbetsgivare. Prata med din fackliga företrädare om det (om du är medlem i facket). Fråga personalansvarig annars (HR-specialist på personalavdelningen).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Önskar dig lycka till! Hoppas du kommer in på den utbildning som du vill komma in på! Lovar att hålla tummarna för dig! Hör gärna av dig sen och berätta hur det går. :)
    ANNA
    P.S: alla "blåa ord" i mitt svar är klickbara länkar, som leder vidare till mer info.