Erik

    Jag studerar just nu på gymnasium, det tekniska programmet och jag undrar om jag kan studera till lastbilsförare för tung lastbil som 19 åring? Det som jag söker är körkort C1 och CE. Om det är möjligt, vart kan jag i så fall studera det?

    • Daniel : Erikssons Trafikskola svarade idag så här: "C1 är det 18 år men C och CE är 21 år. Ja man måste först har körkort för personbil. Du kan som privatperson köpa utbildning hos oss."

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    det är inte alls säkert att det går att efter gymnasiet läsa till lastbilsförare. Lastbilsförare är en utbildning på gymnasial nivå och i första hand rekommenderas FT/inriktning Transport på "ungdomsgymnasiet".

    Komvux kan ha utbildningar till lastbilsförare, men komvux måste prioritera "personer med kort tidigare utbildning" och har man redan "gymnasiekompetens", då tar komvux oftast tyvärr inte in på yrkesutbildningar på gymnasial nivå.

    Arbetsförmedlingen har också tidigare haft "egna" (alltså, AF köpte av utbildningsföretag) utbildningar till lastbilsförare, men då måste man först bli "långtidsarbetslös", vilket tar tid och så måste AF både ha pengar kvar på "utbildningskontot" och även göra bedömning att du ej utan den utbildningen kan få jobb (här pratar vi om "vilket jobb som helst"... alltså att du ej är anställningsbar utan den utbildningen....). Men hur det blir med AF om 2-3 år, när det blir dags för dig att söka eftergymnasiala utbildningar, är det idag ingen som vet... över huvudet taget.

    FT/Transport på "ungdomsgymnasiet" kan man i princip ta alla körkort som finns, om man är duktig.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag har nu pratat i telefon med en sakkunnig inom branschen.
    Det jag fick veta är att åldersgränser för att få ta körkort för tung lastbil och buss har flyttats uppåt och nu krävs det att man är 21 år för tung lastbil och 24 år för buss. Men att "ungdomsgymnasierna" är undantagna, alltså det går att ta körkort för tung lastbil om man är yngre, men endast om man är elev på FT/inriktning transport.
    Jag fick också veta att det idag finns några trafikskolor som erbjuder utbildning i "tung lastbil" för de så kallade "privatister" som själva betalar för sin utbildning. Dock är det inte många sådana "privatister" då det är rätt dyrt: först måste man ta körkort för personbil, sedan för lastbil och sedan för tung lastbil (det krävs många tusenlappar för att kunna genomgå alla de utbildningar och så får man ju inte studiemedel eller annat stöd ekonomiskt när man läser till alla de körbehörigheter, alltså man måste både betala för utbildningar samt "dra in pengar" genom ... det är rätt tufft; kan gå om man först sparar pengarna i några år för att sedan ta "sabbatsår" och endast läsa till de olika körkortsbehörigheterna).
    Hur det blir om några år, vet vi inte. Reglerna kan förändras.
    Det är en säkrare väg och billigare väg att gå via FT/transport på "ungdomsgymnasiet".
    Vänligen
    Julia

    Utbildning FT/Transport finns i Sverige på ca 90 gymnasieskolor. Listan finns på gymnasieguiden.se/gymnasium?FT/Transport

    • :

      Skulle det då vara möjligt för mig att byta från det tekniska programmet till FT/transport och börja tvåan där? Bör jag själv kontakta gymnasium som jag vill börja på och se hur det står till?

      Kanske hjälper att säga att det är i Sundsvall det handlar om.

    • Julia : Du måste söka till år1 på FT-programmet. Du kommer inte kunna tas in i år2, om du inte har godkända betyg från år1 i fordons-kurserna. Du söker via antagningskansliet, upprepar samma "procedur" från innan; du på nytt konkurrerar med dina grundskolebetyg. Under resten av det här läsåret gör ditt bästa på den utbildningen som du går nu! och Lycka till!
    • Julia :

      enligt de uppgifter vi har så finns FT/Transport på en gymnasieskola i Sundsvall - sundsvalls-gymnasium och du får gärna kontakta skolan, men jag tror att chansen att komma in på utbildningen på annat sätt än genom att söka till år1 till nästa höst är försvinnande liten.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, vi fick idag svar från STR; var god läs det nedan:

    en hel del bra och matnyttig information finns på https://www.korkort.nu/. Även Transportstyrelsens hemsida har mycket bra info: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/.

    - ÅLDERSGRÄNS; För att ta körkort för tung lastbil (C eller CE) krävs att du är 21 år. För medeltung lastbil (C1 eller C1E) gäller 18 år.

    Här finns en sammanställning vad som gäller de olika behörigheterna: https://www.korkort.nu/korkortsklasser/lastbil-och-buss/

    Lär gärna mer här: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/korkort/korkort---du-har-val-koll-pa-vad-som-galler_sv_webb.pdf

    - MÅSTE MAN FÖRST HA PERSONBILS-KÖRKORT, SEDAN ”VANLIG LASTBIL” OCH FÖRST SEDAN LÄSA FÖR TUNG LASTBIL? Eller kan man direkt med personbils-körkort läsa mot Tung lastbil?

    Så länge du har behörighet B, personbil, kan du ta C och CE. Man måste alltså inte ta C1 först. För att få körkortstillstånd för exempelvis lastbil såsom C1, C1E, C, CE ska du ansöka om körkortstillstånd för grupp 2 och 3. Ansökan ska innehålla ett läkarintyg.

    Du kan som privatperson köpa utbildningen. Vi rekommenderar så klart att man väljer en STR-utbildare.
    Det finns utbildare för tunga körkorts-behörigheter över hela Sverige. Här skriver vi om kostnader https://www.korkort.nu/korkortsklasser/lastbil-och-buss/pris-pa-lastbilskorkort-en-investering-for-framtiden/

    Liselotte
    • : Skulle det då vara möjligt för mig att byta från det tekniska programmet till FT/transport och börja tvåan där? Kollade även på arbetsmöjligheterna om jag tar c1 och c1e körkort och dom ser inge bra ut, tror ni dom kan se bättre ut i framtiden, dvs ca 2år?
    • Anna : Vi tror Inte du kan hoppa in i "tvåan" på FT. Du måste börja från årskurs1. En liten chans kanske finns för dig att byta nu, direkt och hoppa in i år1. Kontakta rektor på den gymnasieskola som du i så fall vill hoppa in i... dock har det nu gått så pass lång tid in på terminen, att det är mycket tveksamt att kunna hoppa in i år1.
    • Anna :

      Ang. möjlighet att få jobb som lastbilsförare - om några år: det är mycket svårt att uttala sig om, bl.a pga det kan se väldigt olika ut i olika delar av landet och situationen kan också ändras rätt så snabbt. En. framtid.se/yrke/lastbilschauffor-lastbilsforare är det nu och på några års framförhållning relativt "Lätt att få jobb".