Rhona Ann
    Hej!
    Jag bara undrar om vilket ämne ska jag plugga om jag vill bli lärare i framtiden? Jag är utbildad utomlands men det är inte lärare min yrke, det var barnmorska. Jag pluggar nu på grundskola SAS och gymnasiet Engelska 6. Hade läst att måste jag plugga SAS 1,2,3 och Engelska 5 och 6 att bli lärare. Men det vet jag inte om det är rätt. Till exempel jag vill bli lärare i Grundskola som Engelska lärare eller Gymnasiet som Engelska lärare, vilket ämne måste plugga?
    *Matte behöver jag inte att läsa eftersom jag är klart med den när läste jag på antagning.se att jag klarade skola/universitetet före 2010
    • Ludmila : Det är bra om du kan testa jobba på en skola i Sverige (eller i alla fall gå på praktik). Läraryrket i olika länder är inte samma yrke... Det man med erfarenhet av skolor utomlands, tror om den svenska skolan, behöver inte stämma. Bra att se med egna ögon och känna sig fram - om det är ngt. som kommer att passa just dig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    behörighet till lärarprogrammen kan ändras. Det pågår "översyn" över lärarutbildningar, men som det är nu så krävs det att en sökande som vill läsa en högskoleutbildning i Sverige med Undervisningsspråk Svenska ska ha godkänt betyg i SAS, svenska som andraspråk 3 (som är tredje gymnasiekurs i svenska på gymnasienivå).
    Ett annat alternativ är att klara med godkänt resultat TiSUS-test. Gör man det, behöver man inte ha godkänt betyg i SAS 3, men att klara TISUS test anses vara svårare än att få godkänt betyg i SAS 3.

    Angående engelska, så stämmer också det - att det krävs godkänt betyg i Engelska 6 (som är andra kurs på gymnasial nivå). Men det kan hända att du i ditt utländska utbildningen redan har tillräckliga dokumenterade kunskaper i engelska; har du läst engelska utomlands? Om inte - behöver du i så fall godkänt betyg i Eng 6.

    Så, den information du har tidigare fått, stämmer.