Hej Daniela,
    kika gärna på yrke/hunddagisforetagare - en rimlig chans att kunna försörja sig inom "hunddagis-verksamhet" är det om man är beredd att starta eget hunddagis. De som tar hand om hundar på hunddagis är ofta frivilliga hjälpare och praktikanter; att avlöna även en person med rimlig lön på heltid är oftast en ekonomisk omöjlighet; det är i alla fall vad vi känner till.
    Utbildning i hundskötsel kommer, alltså, med stor sannolikhet inte hjälpa personen till att bli självförsörjande - om inte hen är beredd att starta eget eller har en enorm tur: ex. har en god vän som äger en hunddagis. Men om man har en god vän som äger en hunddagis, kan man få jobb där även utan någon speciell utbildning och lära sig "genom att göra".
    De skadar givetvis inte att lära sig mer om hundar och deras skötsel, men om målet är att kunna försörja sig på det - då vill jag i första hand råda göra några Studiebesök till olika hunddagis och fråga bl.a hur många heltidsanställda de har. Min gissning blir att de flesta hunddagis ej har några heltidsanställda; ex. finns det diverse upplägg som ex. ta in personer för rehabilitering på hunddagis - om man exempelvis varit utbränd och ska rehabiliteras, kan Försäkringskassan fatta beslut om praktik på bl.a hunddagis och då jobbar sådana praktikanter där /de får inte någon lön utan sjukersättning eller rehab.ersättning/; det är en föreståndare som oftast är = ägare som har inkomst (+ möjligtvis en arbetsterapeut som tar hand om personer i rehab.åtgärder, som ej behöver ha någon hund-utbildning).
    Jag vet givetvis inte om det kanske finns någon hunddagis som har anställda; har dock svårt att tro att det är heltidsjobb med en lön så att man kan leva på den; tror mer på "timmar vid behov" eller deltid.
    Kika gärna på Hundyrken >> och kanske dyker ngt intressant/användbart där... Ex. skulle man kunna kombinera hunddagis med pet-grooming och i så fall skulle en Pet Groomer >> vara attraktiv att anställa på en sådan hund-dagis.

    När man tittar på annonser (de några få som finns) ang. jobb på hunddagis så efterfrågas det följande: "hunderfarenhet" (ex. att man har eller haft egna hundar); Körkort; gymnasiekompetens och att man är ansvarsfull person som gillar att vara ute i alla väder.
    Har man inte körkort, kan det vara bättre i så fall att satsa på att ta körkort, än att leta efter en specifik "hundskötarutbildning".
    Vänligen
    ANNA