Katarina
    Hej!
    Jag undrar om man kan studera till socialpedagog/behandlingspedagog på yrkeshögskola om man vill jobba som skötare/inom psykiatrin?
    • Anna : Ännu ett alternativ skulle vara att utbilda sig till Undersköterska /exempelvis på komvux/ och söka sedan till yrkeshögskoleutbildning "Specialistundersköterska inom psykiatrisk vård".

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    det finns ett antal olika yrkeshögskoleutbildningar till socialpedagog/behandlingspedagog, som är olika till innehåll. Vissa av dem passar säkert bättre än andra. Jag tänker både på kursinnehåll och på vilka LiA (Lärande-i-Arbete, dvs "praktik")-platser som man kan ha inom den aktuella yh-utbildningen.

    Sedan är det så att Skötare inom psykiatrin är ju inte ett legitimations-yrke och därför kan arbetsgivare ganska fritt bestämma vem som får jobbet. Utbildningar inom vård och arbetslivserfarenhet men även andra erfarenheter, exempelvis om man inom vänskapskrets eller inom familjen hade erfarenhet av att ta hand om personer som lider av psykisk ohälsa - allt detta är på Plus-sidan, när man söker jobb som skötare inom psyk.vård.
    Du får gärna jämföra de olika yrkeshögskoleutbildningar (av dem som du kan tänka dig vilja läsa; här tänker jag på Var utbildningen ges; när den börjar; om den är på hel- respektive deltid) - se vilka kurser som ingår och fråga de utbildningsansvariga på vilka arbetsplatser du kan få din LiA. Ofta hittar de studerande egna LiA-platser men frågan är då om skolan kommer att godkänna en arbetsplats där du kommer praktisera som skötere just inom Psyk.vård. Och den frågan kan bara de utbildningsansvariga på just den yh-utbildningen svara på.

    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hej Katarina,

    ett arbete som skötare eller annat arbete inom psykiatrisk vård kan absolut vara möjligt med vår utbildning. Utbildningen är bred och specialiserar sig inte mot en specifik målgrupp just för att den studerande när den är klar ska kunna välja inriktning och specialisering utifrån intresse och möjlighet.

    Kika gärna på - yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-ostersund/socialpedagog-folkuniversitetet-ostersund.

    Med vänliga hälsningar
    S.

    Saga SYV

    Hej,
    fick nu svar från Utbildningsledare på Stadsmissionens Yrkeshögskola.

    De har flera fd studenter som idag arbetar framförallt inom rättspsykiatrin men också inom barn och ungdomspsykiatrins slutenvård. Det kan te sig som att de är överkvalificerade för uppdraget i jämförelse med vilken utbildning andra personer som också är anställda som skötare inom slutenvårdspsykiatrin har. Som jag förstår räcker det i princip med att ha en gymnasial utbildning från Vård och omsorgsprogrammet med inriktning psykiatri för att få arbete som skötare. Chefer inom psykiatrin brukar uttala sig om att de skulle behöva se över vilka yrkesroller de ska ha inom organisationen.

    Men svaret på din fråga blir ja, det verkar fullt möjligt att använda sin yrkeshögskoleexamen till socialpedagog/behandlingspedagog som en merit för att få anställning som skötare inom den psykiatriska slutenvården.

    Med vänlig hälsning

    Hej igen,
    fick svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    Om man går Yh utbildning: Behandlingspedagog inriktning Neuropsykiatri kan man efter examen arbeta inom kommunpsykiatrin som exempelvis boendestödjare >>, inom LSS boenden (både privata och kommunala), inom andra former av boenden  och detta gäller både barn och vuxna.