Julia
    Hej, jag skulle vilja jobba med ridterapi. Jag vill ha en hästgård och ta emot "problemhästar" och ha en verksamhet med ridning (rehabilitering) för barn och ungdomar med funktionsnedsättning och svårigheter. Vad krävs för utbildning för att få jobba med ridterapi? måste man vara certifierad? Jag är utbildad hudvård och spa terapeut och ska nu utbilda mig till hästmassör och senare till hästcoach. Jag funderar också på att läsa barn och fritidsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning eller vård och omsorgs programmet med inriktning funktionsnedsättning hos Hermods. Räcker de utbildningarna? eller finns det några andra utbildningar/kurser som är bättre att läsa?
    • Milla : Se http://www.ridterapiforalla.se/kurser.html och ta kontakt med dem. Bra att prata med dem som har erfarenhet inom branschen och som därför kan ge bra tips om bl a Utbildningar som utgör grund för att kunna jobba som ridterapeut.
    • : Okej tack så jätte mycket för dina svar!
    • Milla : Vi är glada om fråga SYV svar blir till hjälp för dig och vi önskar dig lycka till!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Jag måste forska lite och även samråda med kollegorna för att ge dig ett bra svar.
    Vilken utbildning har du redan? Vad läste du på gymnasiet?

    Det jag råder dig att göra är att hitta några stälken där liknande upplägg finns idag och göra studiebesök.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag har gått Hudvård och spa programmet på Plusgymnasiet!
    • Milla : Du blir egen företagare och det är du själv och dina kunder som får bedöma om din utbildning räcker. Du kan redan nu starta ett litet företag och anställa folk med vilken utbildning du vill. Får du tillräckligt med betalande kunder, så går det bra och du kan fortsätta med din verksamhet. Vad dina framtida kunder föredrar för utbildning är svårt att säga. Sedan är det också så att i fall du erbjuder ngt unikt så kanske de inte har ngt val och måste köpa av dig . Oavsett din utbildning kan det hända att kunder föredrar någon annan verksamhet eller inte har råd att betala. Jag återkommer när jag har pratat med kollegorna och kikat runt lite efter relevant info!