Hanna

    Hej! Jag har en yrkesexamen från handelsprogrammet men läser upp 3 ämnen på komvux för att senare kunna läsa till sjuksköterska på högskola. Just nu vill jag först läsa till behandlingsassistent och jobba på LVM- hem tills jag är redo för högskola. Min fråga är vart läser man utbildningen och finns den att läsa i Skövde? Hur gör jag annars? Är de någon typ av åldersgräns eller andra krav på utbildningen? Och vad är skillnaden på behandlingsassistent och behandlingspedagog?

    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna!

    Arbetsuppgifter för
    Behandlingspedagog och behandlingsassistent brukar i stort sett se liknande ut på många arbetsplatser och oftas kan en och samma person (med den utbildning hen har) arbeta både som behandlingspedagog och behandlingsassistent.

    Yrkeshögskoleutbildning Behandlingspedagog är eftergymnasial, dock inte akademisk. De flesta av f d studerande börjar efter examen arbeta inom Statens Institutionsstyrelse, Humana, rättspsykiatrin eller inom LSS-vården.

    Yrkeshögskoleutbildning Behandlingsassistent  leder till ett arbete "på golvet" i verksamheter som socialpsykiatri och inom HVB-hem för vuxna och ungdomar. Det är oftast skiftarbete och innehåller varierande arbetsuppgifter: från kontaktmannaskap, behandlingsplanering - till vardagligt stöd som t.ex. träning av rutiner.

    Arbetsgivare i branschen påtalar ofta vikten av att ha lägst tvåårig yrkeshögskoleutbildning, 400 yrkeshögskolepoäng.

    Det förekommer att personer med både utbildning till behandlingspedagog och behandlingsassistent får samma befattning och arbetar med samma eller mycket liknande arbetsuppgifter men det är inte exakt samma kurser i kursplanerna i de olika yrkeshögskoleutbildningarna.
    Så vill man veta vilken utbildning som passar bäst för det man vill få kunskaper om, så kan det vara en bra idé att studera kursförteckning på olika utbildningar och jämföra dem.

    BEHANDLINGSPEDAGOG OCH SOCIALPEDAGOG - båda är inriktade på behandling. Däremot kan innehållet i utbildningarna skilja sig åt: det handlar om vilken inriktning man väljer att ha på sin utbildning. Socialpedagog finns även som en högskoleutbildning och som är mer omfattande. Socionomutbildning kan också vara en utgångspunkt för ett arbete som socialpedagog och behandlingspedagog.

    Angående åldersgränser
    De sakkunniga i branschen säger att det på en del arbetsplatser finns stor motstånd från att anställa eller ens erbjuda praktikplats för yngre sökande (helst ska man vara minst 25 år gammal; ibland går det att vara 23 år). Detta för att det anses att Stor personlig Mognad krävs för att klara av jobbet och att personer som är yngre än 25 år, sällan har sådan personlig mognad. Dock sägs det inte alltid öppet om att sådana åldersgränser finns... men i praktiken blir det mycket svårt och ibland också omöjligt att få anställning eller ens praktikplats om man är yngre.

    Liselotte