Isabelle
    Hej.
    jag undrar vad jag ska plugga och hur jag ska gå till väga för att kunna jobba som frilans eller på en redaktion för resemagasin.
    Mina främsta intresseområden är foto och redigering/retuschering samt grafisk desig/layout. Hur får jag ihop det till nått som blir gångbart på en tidningsredation?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du ställer en intressant och viklig fråga men som också är svår att ge ett konkret svar på.
    Inom det kunskaps- och arbetsmarknadsområde är det så att det "rör på sig" rätt snabbt och svänger häftigt - det som gällde igår gäller ofta inte idag och definitivt kommer ej att gälla imorgon! utan nya kompetenser kommer att krävas och det gäller att kunna vidareutbilda sig hela tiden för att "hänga med".

    Det är bra att ha bred grundkompetens inom foto, redigering, layout och även inom "text" och sedan vara beredd att ständigt vidareutbilda sig (ofta på egen hand på sin fritid, då är det ofta så att arbetsgivaren kanske inte har råd eller lust att bekosta de anställdas vidareutbildning; och är man frilansare - då vidareutbildar man sig definitivt på sin "fritid").
    Om vi tar och kikar på jobbannonser som är "ute" nu:
    ex. https://www.medievarlden.se/mediejobb/2018/01/31/grafisk-formgivare/ - Grafisk formgivare sökes - och de kvalifikationer som efterfrågas är:

    Vi söker dig som

    • Har relevant utbildning och arbetslivserfarenhet inom grafisk formgivning
    • Har vana att samla ihop och strukturera information och utifrån det skapa säljande och engagerande reklambudskap
    • Har goda kunskaper inom Adobe Creative Suite, med tonvikt på Indesign och Photoshop

    Du är självgående och trivs i en miljö med snabba avslut och uppdrag som varierar från stora till små. Du har också en god kund- och servicekänsla och gillar att driva och delta i förändrings- och förbättringsarbete.

    Som du ser ovan - i jobb-annonsen, så nämns det några specifika Program som arbetsgivaren önskar att man har kunskaper och erfarenheter inom. Det är sedan inte omöjligt att de anställer någon som ej har alla de kvalifikationer som de önskar... Arbetsgivaren väljer från alla som söker - honom eller henne som passar, enligt arbetsgivarens uppfattnig, bäst. Även personliga egenskaper som vilja och förmåga att samarbeta kan spela stor och ibland även avgörande roll.

    Kika på flera jobbannonser, ex. https://www.medievarlden.se/mediejobb/2018/01/25/ulricehamns-tidning-soker-reporter-med-webbansvar/
    Reproter med webbansvar sökes

    Kvalifikationer
    För tjänsten krävs journalistisk utbildning och/eller erfarenhet av redaktionellt arbete, fotovana och körkort.

    _________
    Här krävs det körkort. "Fotovana" och "Erfarenhet av redaktionellt arbete" samt "journalistisk utbildning" är "flummiga begrepp" som kan tolkas lite hur som helst... ex. kan man ha journalistisk utbildning från universitetet eller från folkhögskola eller från en privat skola (kanske en helg-kurs i journalistik...?). Arbetsgivaren uppger inte exakt hur mycket erfarenhet (ex. kunde man skriva minst 2 år på minst halvtid... men det gör inte arbetsgivaren i detta fallet) eller på vilken nivå utbildning borde vara. Ex. kan man hävda att man har "journalistisk utbildning" om man läste på gymnasiet på Mediaprogrammet eller på Estetiska programmet med profil Journalistik - och kanske inte ens uppfyllde kraven och ej fick fullständigt slutbetyg eller en gymnasietexamen (examensbevis), men har godkända betyg i några kurser, inkl. någon "journalistisk kurs". Det är ingen som kan förbjuda att säga att jag har "journalistisk utbildning" även om man skaffade den genom självstudier ...
    Det är alltså Jätte-jättesvårt (typ Omöjligt) att svara "gå den och den utbildning" och så får du jobb på ett resemagasin.
    Kika på https://www.framtid.se/yrke/multijournalist - det är allt oftare att Bred kompetens som efterfrågas men också med Specialistkompetens inom ett par områden helst. Alltså, att man kan vid behov skriva texter, fota, redigera och göra lay-out, och att man helst även är expert på alla de områden... vilket är mycket svårt (sådana personer finns det få av...) - det som är realistiskt är att specialisera sig inom Ett område + ha ett "biområde" där man är nästan lika bra som i sitt "expert-område" + att man samtidigt försöker lära sig så mycket som möjligt inom alla de kring-områdena som på ngt. sätt har med journalistik att göra.
    På vissa jobb krävs det körkort och vissa specifika språkkunskaper, ex. kan arbetsgivaren kräva att man kan tyska, franska, spanska eller ngt. annat språk. Engelska flytande i tal och skrift brukar vara det absoluta kravet.
    ______________
    Tips: du kan starta en blogg om resor - där du lägger ut dina bilder och texter och/eller skicka dina bilder till några resemagasin - och fråga om de är intresserade av att samarbeta med dig och vad de i så fall önskar att du ska lära dig.

    Kort och gott:
    vi på Fråga SYV kan inte svara ang. vilka utbildningar som kan ge dig det jobbet som du önskar. Detta pga varje arbetsgivare får fritt bestämma vem de vill ge jobbet till och de yrken som du är intresserad av hör ej till Reglerade yrken>>>, dvs finns inga krav på de "exakta utbildningar".

    Fundera på om du kan tänka dig bli en Bloggare>>>. Blir din rese-blogg mycket populär, kan du tjäna pengar på annonser som publiceras på din blogg, ex. Då bestämmer du själv innehåll och utformning av din blogg; du blir din egen arbetsgivare... och kanske på sikt även kan anställa några andra personer (då är du själv som bestämmer vilka du vill anställa - vad de personerna ska ha för utbildningar och övriga kvalifikationer).