Milla SYV på FrågaSYV

    Hej ! Se utb inom yrkeshögskola - här>>

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda;

    Om man redan är färdig med gymnasiet, och vill skaffa sig yrken Guldsmed och/eller Juvelfattare som vuxen, kan man gå i lära hos en verksam guldsmed eller juvelfattare och lära sig genom "att göra", dvs på ett praktiskt sätt. Arbetsförmedlingen kan ibland vara behjälplig med att skaffa plats som vuxenlärling. Man kan börja med studiebesök med efterföljande praktikperiod för att se om man kommer att trivas i yrket innan man satsar på att bli en vuxenlärling.

    Yrkesutbildning till guldsmed kan erbjudas som yrkeshögskoleutbildning. Hela utbudet av utbildningar inom yrkeshögskola finns på yhguiden.se