Caroline
    Hej.
    Jag är intresserad av att studera beteendevetenskap men har för låga poäng för att komma in.
    BI 16,20
    HP 0,8
    Finns det andra utbildningar inom samma kategori där det är lägre intagningspoäng samt där det finns möjlighet till jobb efter studierna?
    Jag kan tänka mig att studera vart som helst i Sverige.
    Jag har även funderat på att studera till studievägledare men har svårt att prata inför större grupper, vilket man gör mycket som studievägledare?
    Med vänlig hälsning, Caroline

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,
    möjlighet till jobb finns efter alla studier och även utan studier - i alla fall teoretisk möjlighet; det beror på vem man är och vilka jobb man söker.

    Ang. jobbet som Studie- och yrkesvägledare
    Om man behöver eller inte behöver prata inför större grupper - beror på... vilken arbetsplats man jobbar på; det är klart en fördel att kunna, vid behov, prata inför grupper. Det borde finnas möjlighet att trana att tala inför grupper, om du vill försöka överkomma det "hindret".
    På många arbetsplatser behöver man inte alls prata inför större grupper ... utan det endast enskilda samtal som gäller. Det kan man fråga om när man söker jobb.

    Ang. att studera vart som helst i Sverige
    Det är bra att du är flexibel; det underlättar. Dock tänker jag på bostadssituationen; det är svårt att hitta bostad. Och bostadslösning kommer tyvärr inte inbyggd i studieplatsen, vilket är rätt så synd. :( Det finns alltså fall då personer som kom in på en högre utbildning, t.ex på högskola eller på yrkeshögskola, inte kan använda sin studieplats pga de ej hittade bostad på skolorten.
    I så fall, om man vet att man inte har kontakter eller råd att köpa bostad på studieorten, att man kanske i första hand kikar på distans-utbildningar.

    Tips/råd:

    gör högskoleprovet ännu en gång; det är det högsta/bästa resultat som gäller - i 5 år framöver; det är ofta så att man får högre resultat på högskoleprovet för varje nästa gång man gör HP, även om man inte tränar emellan HP-tillfällena. det är först efter fjärde /eller femte/ försöket som resultat brukar bli stabil, dvs inte höjs mer (då kan man säga att man har uppnått den "högsta nivån" som man kan uppnå), men tränar man på högskoleprovet, ex. löser uppgifter från gamla prov, kan man nå "hur långt som helst".

    Ang. utbildningar: utbud på högskolenivå till hösten blir klart till den 15 mars.
    Yrkeshögskoleutbildningar - beviljas nya i slutet av januari och kommer under februari dyka upp på www.yhguiden.se

    Inom Beteendevetenskap är det väldigt få yrken, som ex. Psykolog och Socionom - det det finns strikta krav på vilken utbildning man ska ha. De flesta yrken är det rätt fritt att ha någon form av eftergymnasial utbildning och då är det varje arbetsgivare som själv bestämmer, är det rätt svårt att svara på vilken utbilnding man "ska ha", tyvärr. :(

    Den utbildningsformen som med störst sannolikhet leder direkt till en anställning är Yrkeshögskola; inom det fältet som du är intresserad av finns det bl a följande yrkeshögskoleutbildningar:

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder

    https://www.yhguiden.se/resultat?Education.text=st%C3%B6dpedagog&Category.id=&Municipality.county=&Municipality.id=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0