Ellen
    Hej! Jag är 20 år och lite förvirrad. Har sedan januari i år jobbat som webbredaktör på en organisation och sedan en månad tillbaka blev jag befordrad att jobba med organisationens sociala medier. Jättekul! Jag har ingen utbildning i media och kommunikation (endast 15 hp) men vill jobba inom det här området i framtiden. VAD ska jag plugga? Hur bra är yrkesförberedande utbildningar som typ medieinstitutet i Sthlm? Och är Berghs att rekommendera för någon som inte har tidigare erfarenhet? Är det ett dåligt beslut att inte läsa en universitetsgrundanse utbildning i media och kommunikation?

    Vänlig hälsning
    E

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Högskoleutbildningar är längre och mer teoretiska medan yrkeshögskola erbjuder kortare och mer praktiska utbildningar som dessutom förändras ofta för att anpassas till de aktuella arbetsmarknadens behov. Man får oftast snabbare och lättare jobb efter en yrkeshögskoleutb men med högskoleutb., trots att det är svårare att få jobb kan man Om man får jobb, få något högre lön.

    Det finns allt fler exempel på att man efter högskoleutbildning inte får jobb och söker till yrkeshögskola.

    Sök både till högskola och till flera olika yrkeshögskoleutbildningar och i fall du får erbjudande om fler utbildningsplatser kan du välja sen, vilken plats du tackar Ja till.