Fredrik

    Hej,jag har en annorlunda fråga, jag har levt ett liv i kriminalitet vilket resulterat i att jag ej har någon gymnasieutbildning. Jag har även skyddad identitet pga dödshot mot mig och min familj. Jag läser för tillfället upp mina betyg via hermods och allt fungerar jättebra, nu vill jag ju ta nästa steg. Jag har en dröm om att utbilda mig till antingen lärare eller handelsutvecklare, men vad finns där då för alternativ för mig? Finns det någon Högskole eller YH utbildningar som bedrivs på full distans?

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hej Fredrik,

    den utbildningsformen som du efterfrågar heter "distans utan obligatoriska träffar".

    Vad som inom högskola/universitet finns inom den utbildningsformen kan du se här<<<

    och inom yrkeshögskola är det mycket ovanligt att man har "distans utan obligatoriska träffar" och så innehåller utbildningarna minst 25% praktik (LIA = Lärande i arbete) och hur man ska göra praktik på distans, ...? är en stor fråga...? men det kanske går att göra anpassningar, en YH-utbildning kanske kan anpassa utbildning men det får man fråga dem om - varje YH utbildningsanordnare.

    Se om du hittar intressanta för dig yrkeshögskoleutbildningar<< - hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Jag ska också samråda med kollegor och med några sakkunniga och återkommer om jag får fram ngt. bra svar att ge dig.

    bästa hälsningar

    D. SYV

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, min kollega har nu pratat med juristen på Myndigheten för yrkeshögskola. Juristen tipsar om att kika på www4.skatteverket.se/rattsligvagledning och att fråga Skatteverket om de kan bistå med enskild juridisk rådgivning i ditt fall. Juridiska rådgivningen skulle i så fall handla om dina rättigheter vad det gäller Anpassning av utbildningar som egentligen ej är Distans utan några obligatoriska träffar.

    Det är nämligen så att det ej finns någon yrkeshögskoleutbildning eller någon lärarutbildning som ej har varken sig obligatoriska träffar eller obligatorisk Praktik.

    Hur ställer du dig till Praktik? Hur ställer du dig inför nödvändighet att vistas på en arbetsplats efter utbildningen? Att jobba som affärsutvecklare eller som lärare helt på distans utan att behöva visa sig på en arbetaplats, kan bli svårt. Distansjobben - givetvis- finns, men oftast är det endast "delvis på distans". Alla distansjobben är mycket eftertraktade och det uppstår ofta stor konkurrens för att få ett sådant jobb, för att många vill jobba - av olika anledningar - på distans. Att du kan få företräde till ett distansjobb... vet inte jag... det är arbetsgivare själva som bestämmer vem de anställer. Arbetsgivare föredrar ofta någon med både relevant utbildning Och samtidigt med längre erfarenhet inom det aktuella arbetsområde. Och hur ska man skaffa sig erfarenhet om man ej får jobbet?

    Jag vill inte låta negativ; jag vill inte att du uppfattar det som att jag försöker avråda dig från att försöka utbilda dig till lärare eller till handelsutvecklare. Jag hoppas det går bra för dig!

    Mina råd är att du kontaktar alla de utbildningsanordnare - där du ser utbildningar som du blir intresserad av och berättar om din situation och frågar om de kan göra anpassning av utbildningen så att du ej ska behöva komma på obligatoriska träffar eller delta i praktiken.

    Återkommer om jag hittar mer info.

    Hälsningar & lycka till!

    Peter syv :)

    • : Hej Peter
    • : Jag tolkar inte ditt svar som negativt utan ärligt. Jag bor idag växelvis i Turkiet och jag pluggar som sagt för tillfället komvux på distans, jag har möjlighet att utförs praktik här nere på en internat skola. Men jag vill som sagt genomförs en utbildning hemma i Sverige. Jag hoppas ju på att allt ska ha lugnat ner sig om ett par år så att vi kan återvända fullt till Sverige. Så där finns egentligen ingen utbildning alls som drivs på distans utan obligatoriska träffar?
    • Anna : Att ha praktik utomlands när man går utbildning i Sverige kan bli "problematiskt" för att handledaren från utbildningen bör kunna besöka praktikställe flera ggr under praktiken - ska hen behöva åka utomlands för det? Praktikstället måste också på förhand bli godkänt av den svenska skolan där man går utbildning. Och tätt kontinuerligt samarbete sker mellan praktikstället och den skola där du går din utbildning i Sverige ... och hur ska det funka med "språk-barriärer" och olika regler i olika länder och vem ska betala för att handledaren ska åka och besöka dig på din praktikplats utomlands? Att göra sådana anpassningar skulle man kunna göra om man hade väldigt gott om pengar, vilket tyvärr inte är fallet. Vi har, som sagt, pratat med juristen och fick svar att det ej finns "reglerat i detalj".. vilket innebär att "det blir som det blir" - att det är mycket upp till skolan att hantera "bäst de vill". Och om skola inte måste göra någonting, som kostar pengar, så är vår erfarenhet att allt som oftast - så gör de inte heller det, för att de, helt enkelt, inte har råd. jag skrivet nu ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik,

    jag tycker det är mycket bra att du studerar.

    Det finns mycket man kan studera på distans utan obligatoriska träffar på högskolenivå i Sverige, dock får man inte ut sin Lärarexamen på det sättet.

    Det du kan göra är att läsa på hel/full distans ett antal högskolepoäng i de ämnen som du senare vill göra till dina "undervisningsämnen", dvs om du vill bli lärare i språk - läser du de språk som du vill bli lärare i på högskolenivå på distans. Om du vill bli lärare i historia, läser du historia på högskolenivå på distans och sedan kan du "samla ihop det till lärarexamen" genom KPU, kompletterande pedagogisk utbildning på slutet. KPU måste du vara närvarande på, inte på distans, i alla fall finns det inte idag på heldistans... kanske blir det en ändring i det på sikt? :) Ex. för att bli gymnasielärare i engelska och historia - behöver du 120 högskolepoäng (2 år på heltid) i engelska och 90 hp (3 terminer på heltid) i historia och sedan KPU, 3 terminer - efter det. Så du kan läsa 3,5 år på heltid på distans innan du ska behöva gå KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Om du inte går KPU, får du inte din lärarexamen, men som det är idag, finns det gott om lärarjobb och även obehöriga lärare kan få jobb... det är lärarbrist och även personer utan högskoleutbildning kan få undervisa... de får inte fastanställning som lärare, men de får undervisa. Hur det blir i framtiden, är svårt att säga..

    Utbud av högskoleutbildningar kommer att bli komplett till 15 mars, då ansökningsperiod börjar till höstens antagning. Det är på www.studera.nu som du hittar alla högskole-universitetsutb. i Sverige och på www.antagning.se som du gör ansökan - senast 18 april 2017 (komplettering med betyg kan du göra t o m 21 juni 2017).

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA