Hej Maria!

    Jag hittar tyvärr inget program på heltid och som inte har några obligatoriska träffar. Distans med obligatoriska träffar innebär att du skulle behöva åka till högskola/univeristet ibland och då är frågan var i landet du bor? Eller skulle du kunna åka fritt inom hela Sverige?

    Alla högskoleutbildningar kommer att finnas på www.studera.nu till 15 mars, det är då ansökningsperioden börjar. Det är därför bäst att vänta till 15 mars, för någon ny utbildning kan dyka upp under den veckan som återsår.

    Du får fundera på om du kan läsa på lägre takt än heltid, om du kan åka till "skolan" och i så fall till vilka orter du kan åka och om du kan tänka dig läsa Fristående kurser och inte bara program.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Jag har ett par "förslag", dvs ngt som vi vet finns/förekommer och som du får fundera över om det är av intresse för dig:

    1. Lärarlyftet - ett projekt när de anställda lärare får möjlighet att utöka sin behörighet. Läs på den här platsen på Skolverkets hemsida . Rektor på din skola måste kunna ge info om hur det funkar i praktiken. Det kan krävas att du får tjänst som speciallärare eller specialpedagog först och sedan pga du "saknar kompetens för din nuvarane tjänst", kan du läsa inom Lärarlyftet. Om du vill, kan du därför försöka söka tjänster som Speciallärare eller Specialpedagog och i brist på behöriga sökande, kan du ev. få jobbet.

    2. Be att arbetsgivaren låter dig läsa på arbetstid med lön. Vi vet att det förekommer olika lösningar - t.ex att den anställde kan få lov att läsa på en del av sin arbetstid. Exemplevis: du fortsätter få lön för heltid men jobbar 75% och samtidigt läser på 50%. Då blir det så att du "tar" halva studier på din fritid och hälften - inom din arbetstid med lön.

    Om du är medlem i någon facklig organisation, fråga fackliga företrädare om de kan hjälpa till att få fram någon lösning som blir fördelaktig för dig.

    • : Hej och tack för svar. Jag bor i Stockholm och kan då närvara vid de obligatoriska träffarna i staden om sådan utbildning som jag efterfrågar finnes. Jag jobbar heltid och tänker ta tjänstledigt på heltid i höst för att studera. Hur många poäng på kurs/program krävs för att det ska likna ett 75%eller 100% arbete? Mvh Maria Dahl
    • Anna : Heltidsstudier är det 30 hp (högskolepoäng) per termin. Jag har ett par förslag och kommer nu utöka mitt svar.
    • : Hej! Det låter intressant med Lärarlyftet. Tyvärr är jag inte verksam som lärare i skolan sedan 2 1/2 år tillbaka utan arbetar som stödpedagog i en daglig verksamhet. Tror det kan bli svårt att söka till Lärarlyftet för mig? Jag efterfrågar en special pedagogisk utbildning, helst på distans och att läsa på 75% eller upp till heltid. Jag kan komma på de obligatoriska fysiska träffarna vid någon skola i Stockholmsområdet. Jag avvaktar till den 15 mars då alla utbildningar läggs ut. Kan man beställa en utbildningskatalog? Mvh Maria Dahl
    • Milla : De utbildningskataloger vi känner till är från varje högskola/universitet med alla de utbildningar som just den högskola/universitet erbjuder. Du behöver i så fall beställa alla de olika utbildningskataloger från alla de högskolor/universitet som kan tänkas ha en utbildning som du är intresserad av. Från 15 mars bör alla utbildningar som blir sokbara under 15mars-15 april vara upplagda på www.studera.nu - sök där och kontakta även en Studievägledare på specialpedagogiska institutionen på en högskola nära dig - för ett samtal via telefon eller boka ett personligt besök. Lycka till!
    Läs alla kommentarer