Amanda
    Ska söka in till universitetet/högskolan till hösten men velar mellan att läsa ett ekonomiinriktat program och ett som fokuserar på kommunikation. Undrar därför om det finns något program som kombinerar dessa två?
    • Anna : Man kan också läsa kurser vid sidan av programmet för att bredda eller fördjupa.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    Personalvetarprogram och Markadsföringsprogram brukar innehålla studier i ekonomi och kommunikation, bland annat.
    Kika även på Internationella-turismprogrammet/kalmar-engelska

    För övrigt, så får man tänka på - om man läser i 3 år på heltid (kandidat) och huvudsakligen Ekonomi - eller om man läser lika långt/mycket men hälften ekonomi och hälften kommunikation, då läser man mindre inom ekonomi; man kan inte på samma tid läsa mer inom flera olika ämnen... hoppas du förstår hur jag menar... antingen får man lägga mer tid på studierna och läsa kandidat+påbyggnad (master, t.ex) eller läsa kurser efter kandidatprogrammet eller samtidigt som programmet (t.ex på distans) - precis som Anna tipsar om i kommentaren till din fråga; eller så lär man sig mindre inom Ekonomi och inom Kommunikation om man delar tid mellan de två olika ämnen.
    Det finns tusentals utbildningar och inte endast på högskola/universitet, utan ex. även inom Yrkeshögskola>>; och när man inte vet vilka orter du kan tänka dig läsa på - är det extremt svårt att komma med en fullständig lista på utbildningar;
    Det också ont om tid - om du ska göra ansökan till högskoleutb. i Sverige, så är det i övermorgon, den 15 april som är sista ansökningsdag.Du kan söka 12 olika alternativ till högskola/universitet i Sverige; lägg in flera alternativ, kanske max, 12 st.
     De sökbara programmen bör finnas på www.antagning.se att se och ansöka om. Du kan också ringa till Antagning.se 0771-550720
    Om det  är bara ett lärosäte som du vill läsa på eller några få - kan du leta efter utbildningar på lärosätenas egna hemsidor; eller kontakta studievägledare på just det eller de lärosäte/lärosäten.
    Hälsningar

    Mikael syv