Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    "administratör" är ett mycket brett yrke. Det finns jättemånga olika typer av administratörer.

    Yrkeshögskoleutbildningar i Göteborg inom område "Ekonomi, admin och försäljning" - se en lista på www.yhguiden.se/Göteborg/Admin

    Exempelvis Facility manager, se presentation av utbildningen på yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-manager-affarshogskolan-goteborg - är också (på sätt och vis) en sort administratör /inom Fastighetsbranschen/;
    Med.sekreterare (Vårdadministratör) är administratör inom sjukvårds-branschen, se info om utbildningar på yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator och
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare-gbg

    Online Merchandiser, se info om utbildningen på yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/online-merchandiser-salj-och-marknad-goteborg - är en sort administratör inom E-handel

    Logistiker och speditörer är administratörer inom Varutransporter; se ex. yh utbildningar i Gbg - yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-spedition-med-inriktning-miljoelogistik
    och yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management

    Fler yrkeshögskoleutbildningar för dig att kika på:
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/affarsinriktad-speditor-inriktning-lonsamma-och-hallbara-logistiklosningar
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/logistik-och-transportledning
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/receptions-konferens-och-housekeepingansvarig
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare

    Den här utbildning yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager-goeteborg är på distans /från Göteborg/;

    Komvux i Göteborg
    komvux-utbildningar i Gbg finns info om på goteborg.alvis.gotit.se/Student/kurskatalog.

    kanske kan bli av intresse för dig? Eller

    Studie- och yrkesvägledare

    Om komvux-utbildningar i Göteborg - vänd dig gärna till

    Arbetsmarknad & vuxenutbildning

    Besöksadress: Rosenlundsplatsen 2, Göteborg

    Telefon: 031-368 30 00

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag har ett förslag; du kan kanske läsa några komvux-kurser (som kan finnas på distans):

    Administratör - för det yrke passar i första hand följande komvux-kurser - om man nu ska läsa på Komvux (detta enligt Skolverkets förslag på Yrkespaket för Komvux):

        Information och kommunikation 1
        Företagsekonomi 1
        Administration 1
        Administration 2 ( innehåller Arbetsplatsförlagt lärande (APL) och därför kan ej läsas helt på distans, APL måste göras på en arbetsplats.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver "HR-inriktning" i din fråga - kika gärna på yrke/hr-adminstrator

    men då är det kanske snarare Löneadministratör eller Lönekonsult som du vill läsa till; finns yrkeshögskoleutbildningar inom det, t.ex
    Lönekonsult-affarshogskola-linkoping; HR-yrken är inte reglerade; varje arbetsgivare får fritt välja vem hen anställer. Allt oftare krävs högskoleutbildning; Yrkeshögskoleutbildningar ger också jobb ganska så snabbt, oftast. Kika gärna på många olika yrkeshögskoleutbildningar...
    Vad HR-administration är för något, kan man ha väldigt olika åsikter om; det passar, enligt min uppfattning, även Paralegal och IP-paralegal in i den kategorin (i alla fall på sätt och vis). Se gärna exempel på en distansutbildning - https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/ip-paralegal-affarshogskolan-karlstad