Julia
    Hej! Jag vill utbilda mig till djurvårdare med d9/ utökad nivå. Jag vill börja läsa nästa år och vill läsa på distans. Jag har gått ut gymnasiet med Godkända betyg men har inte högskolekompetens. Jag gick hantverks programmet med inriktning hudvård och massage. Är det möjligt för mig att komma in på någon skola redan nästa år? eller måste jag läsa upp mina betyg innan? Jag vill kunna få jobb på en hästklinik efter utbildningen. .
    • Ludmila : Vi har nu fått svar från admin.chef på en YH utb. och jag kommer att skriva ett nytt svar till dig. :)

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    den utbiIdning du är intresserad av finns i Skara och i UppsaIa - på yrkeshöskolorna, se här>>

    I Skara börjar den i januari 2017 och sedan i januari 2018 och i Uppsala - i aug/sept 2017. Såvida jag kan se så är de inte på distans, utan man måste gå i skoIa "på pIats".

    Du har inte behörighet tiII högskoIa, skriver du, men det behöver man inte ha när man söker tiII Yrkeshögskola.

    Om du inte kan Iäsa i Skara eIIer i UppsaIa, så får vi hoppas att ngt distans-aIternativ dyker upp /nya YH beviljas och "sIäpps ut" i början av februari varje år - så kika gärna på www.yhguiden.se mot mitten av februari 2017, och vi håller tummarna!!! :)/.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har nu fått svar från admin.chef på en Yrkeshögskoleutbildning och här nere får du läsa hans svar (i sin helhet) som jag kopierade och kIistrade in så att du får text precis så som den kom tiII oss:

          "Vår utbildning går inte på distans utan man behöver under större delen av utbildningstiden hålla till vid Jällagymnasiet, som ligger några km utanför Uppsala. I antagningskraven finns förutom fullföljd gymnasieutbildning finns också krav på särskild behörighet i form av godkänt betyg i gymnasiekursen Biologi 1 alternativt Naturkunskap 2 (eller motsvarande). Utbildningen vi har är en specialutbildning för att arbeta med forskningsdjur – alltså ingen vanlig veterinärassistent eller liknande. En ”försöksdjurstekniker” (som åtminstone tidigare användes som begrepp för den aktuella kompetensen) sköter om försöksdjur, vilket är ett grannlaga arbete med tanke på att brister i omvårdnaden inte får inverka på de resultat som konstateras i forskningen. Regelverket kring kompetenskraven på sådana personer är tämligen strikt – ingen utan den särskilda utbildningen för detta får arbeta på sådana avdelningar (som huvudsakligen finns på vissa universitet och liknande – t ex Karolinska, Biomedicum vid Uppsala Universitet, Lunds universitet, samt vid läkemedelsföretag. Vi har beviljats att göra ett nytt intag av elever ht 2017.
    Mvh, adm chef Jällagymnasiet".