Jen
    Jag går mitt sista år på gymnasium i restaurang och livsmedelsprogrammet. Och undrar angående läkarutbildning, om det finns i närheten av Sundsvall. Hur långt tid krävs utbildning innan man blir tillgängligt till att jobba. Skulle man kunna jobba samtidigt? Vilka ämne krävs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jen,

    i dagsläge ges Läkarprogrammet i Sverige på följande orter

    Utbildning på läkarprogrammet är 5.5 år lång (man läser på heltid i 11 terminer). Behörighet till det är Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4.
    Grundläggande behörighet är för dig Examensbevis + godkända betyg i Engelska 6 och Svenska /eller svenska som andraspråk 2 och 3/.