Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, så vitt vi vet så finns ingen speciell utbildning just till Skolintendent. Läs gärna om yrket på framtid.se/yrke/skolintendent

    på Arbetsförmedlingens hemsida kan jag just nu se "noll" annonser om att ngn söker anställa en skolintendent, alltså min bedömning är att det är Mycket svårt att få det jobbet.
    Om vägen (en av möjligheterna) till jobbet som skolintendent - var god se ka.se/2014/04/15/det-har-ar-ett-fantastiskt-jobb - en person som var grafiker, och sökte jobb som skolvaktmästare och sedan blev befordrad till skolintendent.

    • : Jag är medveten om att det inte finns någon speciell utbildning till skolintendent, men hur kan man gå tillväga för att räknas som utbildad och kvalificerad?
    • Julia : Det är arbetsgivaren som bedömer vem som är tillräckligt utbildad och kvalificerad till att kunna anställas som Skolintendent; det är ett av de många "icke-reglerade" yrken där varje arbetsgivare får fritt bestämma vem som anställs eller om ngn anställs, över huvudet taget... om ingen anställs, då spelar det ingen roll vilka kvalifikationer just du har, t.ex för att ingen kommer ändå bli anställd. :( - Är du beredd att flytta inom hela Sverige till vilken ort som helst om det öppnas möjlighet att bli anställd som Skolintentent? ... Det finns annars olika vägar att gå men utan ngn garanti... Du kan se om du kan söka jobb som skolvaktmästare och "växa" sen i rollen ... eller se om du vill söka yrkeshögskoleutbildning till Lärarassistent, t.ex och när du jobbar på en skola som lärarassistent kan du försöka bli befordrad till skolintendent. ... Läs annars ekonomi och ngt om fastighetsskötsel och även pedagogik (du vill ju jobba på eller mot skolorna så pedagogik är också bra att läsa).