Hanna
    Hej!

    Jag är intresserad av att i framtiden jobba som teknisk informatör. Undersöker jag de platsannonser som ligger ute på arbetsförmedlingen krävs någon form av teknisk högskoleutbildning, men jag är osäker på vilken. Jag skulle helst vilja läsa någon kortare utbildning då jag inte är särskilt studiemotiverad.

    Kan ni ge förslag på utbildning?

    Värt att nämna är att jag har läst naturvetenskapligt program på gymnasiet.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    en "vag" beskrivning om vilken utbildning som krävs i yrkespresentationen/teknikinformator

    beror på att yrket i Sverige är icke-reglerat; dvs inga strikta regler finns, och varje arbetsgivare får fritt bestämma vilken utbildning eller andra meriter som "krävs". Därför är det extremt svårt att ge råd om vilken utbildning man bör skaffa sig för att ha en chans att få jobba som teknikinformatör.

    Det finns pågående utbildningar inom Yrkeshögskolan, men inga med redan bestämda framtida starter, men i slutet av jan/början på febr kommer nya yrkeshögskoleutbildningar beviljas och vi hoppas att även yh-till-teknikinformatör kommer att beviljas.
    Tips: kika på www.yhguiden.se - i mitten av februari 2019.