Daniel SYV

    Hej Linnea!

    för att få ut Examensbevis behöver du godkänt betyg i GA.
    Med studiebevis saknar du grundläggande behörighet till högskola.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du kommer tyvärr inte prövas till någon högskoleutbildning om du har Studiebevis. Det är endast behöriga sökande som prövas till högskoleutb. Och sjuksköterska är i Sverige ett yrke som kräver legitimation; utbildning ligger på högskolenivå. Man kan inte på något annat sätt än genom sjuksköterskeprogrammet (en högskole/universitets-utbildning) få examen som sjuksköterska; för att få legitimation som sjuksköterska i Sverige måste man ha examen från sjuksköterskeprogrammet.

    Du skriver i din fråga om att du har "alla ämnen som krävs" men saknar GA, gymnasiearbete. Du behöver vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd - boka tid med SYV på komvux och diskutera hur du har få ut Examensbevis från komvux: du kommer behöva få godkänt betyg i gymnasiearbete, för att uppfylla kraven för examensbevis. GA kan läsas/göras på heltid på fem veckor.
    ****************
    För att komma in på yrkeshögskola behöver du, däremot, inte nödvändigtvis ha examensbevis.
    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga till högskola, dvs de som saknar grundläggande behörighet. Kika gärna på några yrkeshögskoleutbildningar -
    Hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona
    Frans-schartaus-handelsinstitut/lakemedelstekniker-frans-stockholm
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/tandskoterska-karlskrona