Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma, psykologprogrammet är en högskoleutbildning som bland annat kräver godkänt betyg i matematik 2. På högskolenivå finns annars fristående kurser, ex - his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/Kurs, som inte kräver godkänt betyg i matematik 2. Man blir inte en pyskolog genom fristående kurser; i alla fall inte i Sverige.

    Angående socialpedagog/behandlinspedagog
    Det finns olika sorters utbildningar och i olika skolformer: högskola/universitet; yrkeshögskola; folkhögskola; uppdragsutbildningar som utförs på beställning från företag/organisationer eller från myndigheter, som ex. AF, Arbetsförmedlingen.
    Olika behörighetskrav kan ställas på de olika utbildnignar.

    Ex. på utbildning: en folkhögskoleutbildning (profilkurs) - folkhogskola.nu/sok-skolor/Stockholms-lan/Vaddo-folkhogskola/Kurser/2019vt.