Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael!

    Fysik 2 krävs bl a för Läkarprogrammet, Tandläkarprogrammet, Veterinär, Marinbiolog, Civilingenjör, Optiker (men inte på Karolinska Institutet, där de gör undantag och inte kräver Fysik 2).

    Varför det skulle ändå vara bra om du gjorde prövning och fick minst E i Fysik 2 är att betyg i den kursen kommer att räknas in i ditt jämförelsetal och sänka konkurrensvärde i dina betyg.

    Om vi tar ett exempel: Om en elev har alla C-betyg i alla gymnasiala kurser (förutom Gymnasiearbete där man bara kan få E eller F), då blir jämförelsetal 15.0 men om samma elev har F i ett av kurserna, då blir jämförelsetal ca 14.4. Sedan är det också så att du kan aldrig få bort betyg i en kurs som ingår i ditt Examensbevis. F i Fysik 2 kommer för all framtid finnas med i Examensbeviset. Även om du efter gymnasiet läser upp den till högre betyg, då lägger du till ett nytt dokument bakom Examensbeviset men F-et försvinner inte från självaste Examensbeviset. Det är synd att inte försöka få lägst E i kursen, tycker jag.

    Du är 18 år, myndig, ser jag - och bestämmer helt själv om du vill satsa på Prövning i Fysik 2.

    Jag vet inte om du går Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet, och jag skulle behöva veta det + även vilken inriktning du går - för att kunna se om det skulle ev. bli möjligt att "fixa till det så" att du "byter inriktning" och gör prövning i någon annan kurs, som du har lättare för - och på så sätt slipper ha F i ditt Examensbevis. Jag kan inte lova dig att det går. Men du kan prata med SYV på din skola om det och vi håller tummarna!

    Vänligen

    Julia Syv