Ronaldo
    Hej!

    Jag har gått ut gymnasiet i våras, med inriktning samsam (samhällskunskap), för snart ett år sedan. Vet fortfarande inte vad jag vill göra eller bli.

    Har slösat bort ett helt år, utan att plugga vidare, med varken kurser eller program. Jag har sökt till systemutvecklarprogrammet nu till hösten, men kom precis på att jag då kommer att avlägsna mig från temat "bilar".

    Har alltid varit intresserad av att bilar och att rita. Jag undrar därmed, vilka jobb som finns där ute, som involverar just bilar. Handlar inte bara om försäljning, utan typ om att själv vara med och medverka till själva "skapandet". Det kan vara allt från design, eller programvaruutveckling för bilar, etc.

    Vad finns där ute? Vilka utbildningar krävs? Har fullständigt betyg för samhällskunskap, med inriktning på samhälle. Tänker så jag vet vad jag behöver läsa upp, för att nå målet. Drömmen är ett jobb hos favoritmärket BMW.
    • Julia : Spontant tänker jag: civilingenjör som grundutbildning och profilera sig sedan mot bilindustrin ..

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag skulle ta och kika på BMW's hemsidor och se vad de efterfrågar för kompetens och tagit kontakt med dem, visat intresse och ställt frågor om vad de anser jag behöver kunna och vilken utb de råder att man går.

    Du frågar också om olika yrken inom fordonsbranschen och jag vill som ex nämna /yrke/teknisk-ritare>>>

    och du kan med fördel kika på www.framtid.se där tusentals yrken finns beskrivna.

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Vid Chalmers (Tekniska högskolan i Göteborg) finns det 7-8 olika utbildningsområden som man kan välja.
    Om du är intresserad av bildar så kan områden Maskinteknik, teknisk design, automation och mekatronik vara ett intressant område för dig.

    Läs mer om dessa program på länkarna nedan.

    7 -8 olika utbildningsområden: http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/default.aspx

    Området som kan vara mest intressant för dig:  http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/default.aspx#blue

    Med vänliga hälsningar/Best Regards

    **********************************************
    Central Studievägledare/Student Councellor
    Enheten för studentcentrum
    Student- och utbildningsavdelningen
    Chalmers tekniska högskola i Göteborg

    Hej!
    Det finns ju många olika delar på bilen som man kan arbeta med. Hur som helst så tycker jag han ska läsa till ingenjör>>.
    T ex Civilingenjör>> inom:
    Maskinteknik>> om du vill jobba med motorn,
    Elektroteknik>> om du vill jobba med det elektroniken,
    Datateknik>> om du vill utveckla alla datorerna i bilarna,
    Teknisk design>> om du vill designa detaljer i kaross eller inredning.
    Programmet Automation och mekatronik ger en kombination av maskin, elektro och data.
    Kemi>> om du vill utveckla bränsle… osv.

    Man kan i princip jobba med bilar inom alla discipliner men man tänker kanske i första hand på maskinteknik.
    Det finns 3-åriga utbildningar till Högskoleingenjör>> inom ovanstående också.

    Se programbeskrivningarna här: http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/default.aspx

    Om du inte är behörig till att komma in på någon av ovanstående så rekommenderar vi att du går vårt Tekniska basår. Om du klarar det på ett år så får du en garantiplats på NÅGOT av våra ingenjörsprogram.
    Läs mer om basåret här: http://www.chalmers.se/sv/utbildning/tekniskt-basar/Sidor/faq-vanliga-fragor.aspx

    Med vänlig hälsning / Best regards

    Studievägledare / Student Guidance Counsellor
    Studentstöd / Studentsupport
    CHALMERS

    Chalmers tekniska högskola / Chalmers university of Technology
    SE - 412 96 Göteborg, Sweden