ell

    Hej syv! Jag är väldigt intresserad av att studera utomlands efter gymnaiset och jag har kollat en hel del på hur man kan gå till väga och då hittade jag att utbyte var ett mycket fungerande sätt att utnyttja den chansen på. Jag är inte jätte insatt och kunnig inom just detta ämne och undrar därför hur det fungerar? Jag har försökt att förstå de olika sidorna på högskolor men det jar inte sagt mig så mycket. Jag undrar om det finns någon högskola där man kan ta utbyte med ämnet musik, jag har själv tänk på att plugga musik på högskolan. Jag undrar även hur det fungerar med allt, är det helt kontnadsfritt eller kostar det lika mycket som att söka via en organisation som typ blueberry. Hoppas ni kan svara MVH

    • Milla : Det brukar fungera så att i fall man inom sitt svenska högskoleprogram får läsa en termin utomlands, så slipper man betala terminsavgifter till skolan utomlands, men resor till-från och boendekostnader + mat och övriga omkostnader brukar den studerande betala själv (kan ev finnas möjlighet att få låna extra från CSN, och så kan man försöka få någon form av stipendier eller pengar från någon fond som delvis täcker de extra-kostnader, som uppstår).
    • Vägledare : När universitet har utbytesavtal/partneravtal med universitet utomlands så är i många fall terminsavgifter bortförhandlade, (i tex USA) och det kostar ingen ”förmedlingsavgift”. Utbytesstudier inom Europa inom utbytesprogrammet Erasmus+ tar inte heller ut avgifter, och studenterna får dessutom Erasmusstipendium. Inom utbytesavtal är studenterna också försäkrade. Företag såsom Blueberry kostar mera och jag är osäker om försäkring ingår eller om studenterna själva behöver betala det. Så rent ekonomiskt så är utbyten på etablerade avtal mellan universitet det mest ekonomiska, och då är man också trygg i att man åker på ett avtal som ens hemuniversitet har ordnat som passar bra för utbildningen. Vänliga hälsningar
    • Milla :

      Erasmus-teamet vid Uppsala universitet hälsar: "Det finns goda möjligheter att läsa utomlands, oavsett utbildningsprogram/kurs vid Uppsala universitet. Sen kan det variera lite hur det ser ut med möjligheter inom ett specifikt utbildningsprogram att åka ut, vissa program har en eller två terminer där studenter kan välja att åka utomlands, andra kan vara tvugna att ta ett studieuppehåll för att åka utomlands. Här kan du söka bland UU:s alla utbytesavtal: uu.moveon4.de Lycka till!"

    • Anna : Ersta Sköndal Bräcke högskola har möjlighet till utbytestermin eller utbytesår på en kyrkomusikhögskola i Tübingen, Tyskland.
    Läs alla kommentarer

    5 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elle,
    läs gärna information på:
    studera.nu/studera-utomlands/utbytesprogram/att-aka-som-utbytesstudent
    studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier/utbytesprogram-eller-pa-egen-hand
    studera.nu/studera-utomlands/utbytesprogram/erasmus

    Mitt svar, utifrån min erfarenhet som SYV + utifrån de svar som vi tidigare har fått från lärosätena:
    jag tror inte det går att få någon garanti på att som utbytesstudent få läsa utomlands inom ett svenskt högskoleprogram. Ofta finns det ett begränsat antal platser (om utbytesmöjlighet över huvudet taget, finns) och alla intresserade studerande på programmet söker till de få platser som finns - så kan man ha "tur" och få en sådan utbytesplats. Med "tur" menar jag att urvalskriterierna finns också men det är inte alla som uppfyller alla de kriterier får plats, tyvärr.
    Du skriver om att du vill studera "musik" - då undrar jag: på vilket sätt? Vill du bli musiklärare, konsertmusiker eller läsa musikteori? Vilket yrke siktar du på? Detta frågar jag för att försöka få fram vilka högskoleutbildningar som i så fall blir intressanta för dig och sedan kan man fråga personal på de lärosätena där de utbildningar erbjuds, om utbytesprogrammen med utlandet finns nu eller om de planeras för framtiden.
    Exempel på högskoleutbildningar som kanske kan bli av intresse för dig:
    lnu.se/program/musikproduktionsprogrammet/vaxjö
    kau.se/program/HGMPR
    mah.se/sv/Program/LGLFO-FOMU
    lu.se/lubas/i-uoh-lu-KGMUS
    ltu.se/edu/program/KKMUG/KKMUG-Musik-konstnarlig-kandidat
    his.se/utbildning/dataspelsutveckling/dataspelsutveckling-musik
    gu.se/program/program_detalj?programId=K1VMU
    oru.se/konstnarligt-kandidatprogram-i-musikalisk-gestaltning-inriktning-jazz-&-rockmusik
    kmh.se/utbildningar/alla-utbildningar/kandidatprogram/musikproduktion
    kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/HGMSK
    smi.se/utbildningar/musikpedagog/mpk-180hp
    uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Högskolan i Gävle svarade idag (3 juni 2020) så här:
                "Vi har inga utbyten inom musik men vi har utbyten inom våra lärarutbildningar om någon skulle studera Musik som en del av det. Förutsatt att det går.

    Utbyten på Högskolan i Gävle är endast möjligt inom programmen. Du kan ta en titt på vår sida vilka program som har utbytesmöjligheter.
    https://hig.se/utbytesstudier

    Med vänliga hälsningar

    ".
     ************************
    Och internationell koordinator på Högskolan i Borås svarar så här:

           Vi har för en musikkurs kopplad till vår
    Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs
    4-6, och som del av programmet har studenter i dagsläget möjlighet till
    utbytesstudier under termin 4. Det är dock pedagogik som är i
    fokus och är nog inte att rekommendera för en student som har musik som
    huvudintresse.

    Hej igen,
    vi fick idag svar från Internationell koordinator på Linnéuniversitetet. Var god läs hennes svar, nedan:

    "... man kan egentligen läsa utomlands via oss oavsett vilken utbildning man läser. Sen är det lite olika exakt när och hur det passar bäst beroende på vad man läser och också vart man kan åka. Om det är ett specifikt program studenten tittat på så kan det stå i utbildningsplanen vilken termin som är mest lämplig för utbyte.

    Vi har mycket info på vår hemsida: https://lnu.se/student/internationella-mojligheter/Utlandsstudier/

    För den här specifika studenten kan ni också kolla på Fakulteten för Konst och Humanioras sida, dit musikstudenter hör: https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/Organisation/fakulteten-for-konst-och-humaniora/utbildning/internationella-mojligheter/

    Hör gärna av er till oss på [email protected] igen om du eller studenten har fler frågor!

    Mvh
    International coordinator
    Linnaeus University
    Office of Student Affairs
    International Office
    351 95 Växjö, Sweden"

    Vägledare SYV

    Hej! på Malmö universitet finns inte några renodlade musikutbildningar. Musik som ämne ingår dock i en del av lärarutbildningar. Vad beträffar internationellt utbyte så är det den specifika utbildningen som bäst svarar på detta och hur möjligheterna ser ut.

    https://edu.mau.se/sv/?Lang=Swedish&Lang=English&Pace=Full&Pace=Half&Education=Program&Education=Course&Level=Bachelor&Level=Master&Level=Preparatory&Semesters=20202&Semesters=20201&Semesters=20211&Keyword=musik

    Lunds universitet har en musikhögskola som är lokaliserad i Malmö, men den kan vara värd att kika på om det är vad som är av intresse:https://www.mhm.lu.se/

    Med vänlig hälsning

    Hej igen, se - nedan - svar från Örebro universitet:

    Hej!

    På musikhögskolan i Örebro, vid Örebro universitet har vi ett Kandidatprogram i musikalisk gestaltning (allmänt kallat musikerprogram). Programmet som är 3-årigt har fyra inriktningar – jazz/pop, kammarmusik, komposition samt musikproduktion och songwriting. Inom inriktningarna jazz/pop och kammarmusik finns möjlighet till utbytesstudier. Det är termin 3 och/eller termin 4 som är aktuella för utbytesstudier.

    Internationell koordinator på Karlstads Universitet svarar så här:

    Karlstads universitet har en egen musikhögskola, Ingesund (campus i Arvika) och om studenten läser där kan hen absolut åka på utbyte inom musik.

    Om studenten t.ex. läser till musiklärare har vi ett antal avtal med andra lärosäten i världen inom det området och studenten kan då söka till något av dem via oss. Om studenten studerar något relaterat till ett visst instrument finns det särskilda avtal inom det också och då får en ofta göra ett antagningsprov eller en provspelning innan man får möjlighet att åka på utbyte.

    Det kostar inget extra och man betalar i de allra flesta fall inte heller de dyra terminsavgifter som finns utomlands. Man får dessutom hjälp och stöttning genom hela processen samt en försäkring som täcker hela utbytesperioden.

    Under sin utbytestermin får man studiemedel från CSN precis som hemma, med möjlighet att söka merkostnadslån om så önskas. Åker man inom Europa kan man även få ett Erasmusstipendium som i nuläget ligger runt 400€ i månaden.

    Jag skulle rekommendera studenten att så fort hen har bestämt vilket program hen vill läsa samt på vilket lärosäte, kontakta det internationella kontoret/den internationella koordinatorn och fråga hur deras utbytesprocess ser ut och vilka möjligheter det finns. Ett tips är att göra det ganska direkt då man ofta söker ett helt år i förväg.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick svar från Musikhögskolan i Malmö:

                       Vid Musikhögskolan i Malmö, som är en institution inom Lunds universitet, kan man läsa olika utbildningar och under sin utbildning vara utbytesstudent vid andra musikhögskolor utomlands.

    Läs mer om utbildningar och nätverket av partneruniversitet på hemsidan.

    https://www.mhm.lu.se/internationellt/utbyten-for-studerande

    https://www.mhm.lu.se/utbildning/program-och-kurser

    Med vänlig hälsning

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej! nedan finner du ett svar från Stockholms Musikpedagogiska Institut:

                 De flesta, om inte alla musikhögskolor, erbjuder möjligheten för studenter att studera utomlands. På SMI är det dock en något större utmaning än för någon som går t.ex. en konstnärlig kandidat, där det är mycket vanligare. Vi har utbildning i musikpedagogik för undervisning på frivillig grund (såsom bedrivs på kulturskolor, studieförbund etc) på ett instrument/sång/musikskapande. Vi är relativt unik i Europa med en hel examen i musikpedagogik på grundnivå, så det är inte många alternativ som ”matchar” vår utbildning. Då är det svårare, för studierna utomlands ska kunna tillgodoräknas i den egna utbildningen.

    Vi har hittills haft bara en student som studerat utomlands sedan vi gick med i Erasmus för ett tiotal år sedan, vilket kan ge en indikation över vår nivå av utbyte. Några försök har gjorts för flera, men dels har studenterna varit mycket nöjda att studera hos oss när väl här, dels har det som sagt inte varit genomförbart p.g.a. att utbildningarna utomlands har inte varit kompatibla.

    Hoppas det hjälper!