Nathalie
    Hej, Jag planerar på ett "utbytes" år i nian då jag länge velat flytta från där jag bor pga av anledningar som att jag inte trivs etc. Dit jag skulle åka då är till USA då min släkt bor där och jag även har ett amerikanskt medborgarskap, vilket jag antar underlättar då jag inte behöver ansöka om ett visum och redan har någonstans att bo och så. Jag är välkommen att stanna där så länge jag vill vilket kanske blir mer än ett år för som jag känner nu har jag inte har planer om att åtvervända. Då jag varit fullt medveten om att vela flytta dit sedan jag var 6. Men problemet är bara ifall jag skulle välja att komma tilbaka till Sverige kanske 2år senare då jag Igentligen skulle börja tvåan på gymnasiet. Kommer jag då behöva gå om från nian medan de andra ligger två år före? Eller skulle det gå på något sätt få söka sig in på en linje och börja ettan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie,

    svar på din fråga beror på ViIka betyg du får med dig från USA. Det kan mycket väI bIi så att de betygen du får med dig från USA biir accepterade som "fuIIständig grundskoIekompetens" och du söker i så faII in tiII gymnasiet på dina utIändska betyg.

    OBS! om man viII komma in på ett NationeIIt svenska gymnasieprogram, måse eIeven Även ha betyg i svenska (eIIer svenska som andraspråk) motsvarande "godkänt betyg från vårterminen i åk9". Jag vet om du ska kunna Iäsa svenska när du är i USA. Bra om du kan göra det. Men, oavsett var och hur du Iäser svenska, ska du behöva göra och med godkänt resuItat kIara Prövning i svenska språket.

    I annat faII, utan betyg i svenska, kanske du kan Iäsa på IB-programmet >>. Där krävs inte svenska-betyget, eftersom undervisning på IB är på engeIska.

    Bästa häIsningar

    ANNA