Ria
    Jag har fått ett B på engelska 5 och går i ettan på Natur just nu. Min lärare sa att jag kan i trean höja den betygen genom prövning och det kostar 500 kr per kurs. Jag undrar om denna komplettering räknas med sedan när jag ska söka med betyg till olika högskolor. Och vilken urvals grupp hamnar jag i då? Dom med eller dom utan komplettering? Jag tror det kallas för utbyteskomplettering men ersätts min gamla resultat(B) med det nya jag kommer att få efter prövningen?? Och i så fall söker jag med den nya när jag ska söka med snittbetyg och meritvärde till högskolor. Och vilken urvals grupp hamnar jag i då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ria!

    Det du skriver i din fråga stämmer, tyvärr, inte. Det är endast om en elev fick F betyg eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde - av skolan (t.ex pga lärarbrist) - erbjudas, som eleven har rätt att göra prövning innan examen i slutet av gymnasiet; Fick man godkänt betyg, E eller högre, har man inte rätt att göra prövning under sin gymnasietid.
    Däremot Efter gymnasiet får man söka var man kan göra prövningar och kostnad är idag, helt riktigt, endast 500 kr per prövningsförsök (dock tror vi avgifter kommer höjas, för att den täcker inte alls de faktiska kostnader som uppstår i samband med prövningen).
    Med högre meritvärde, som uppstår genom kompletteringar, t.ex om man efter datum för gymnasieexamen fick högre betyg i de kurser som ingår i examensbevis, prövas man i BII, kompletteringsgruppen (samtidigt som man med lägre meritvärde kan prövas i BI, direktgruppen).
    vänligen
    Julia syv
    p.S: du får gärna visa mitt svar till läraren som du pratade med och till andra personer. De kan själva höra av sig till oss, om de vill.

    • : Hej! Tack för svaret! Men jag undrar också om man söker i båda urvalen kan man då också komma in i högskolan genom båda? Dvs eftersom jag söker med lägre betygen på BI(direktgruppen), kan dom valja mig från den gruppen? Eller kommer dom inte kunna göra det för att dom kommer att också prova mig på BII. Jag vet att det är svårare att komma in på BII och därför blir jag rädd att även om jag provas i båda gruppen, och även om mina lägre betyg räcker på BI kommer jag inte kunna komma in för att dom kommer att ta mig som reserv istället för att jag finns även med i BII. :(
    • Anna : I BI och BII prövas man som om man var två olika personer.
    • Anna : Sedan om de ser att samma personnummer finns Antagen flera ggr, får du ändå bara en studieplats, men du kan komma in på samma utb flers ggr samtidigt, en gång i varje urvalsgrupp !;)