Daniel SYV

    Hej Anders,
    elever på gymnasiet som uppnår KRAVEN FÖR EXAMENSBEVIS får ut det dokumentet i handen vid "studenten" (eller så skickas dokumentet hem till varje elev direkt efter "studenten"). Elever som mot slutet av år 3 på gymnasiet ej uppnår kraven för examen, får ut ett dokument som heter STUDIEBEVIS. Studiebevis kan på komvux kompletteras mot Examensbevis.

    På komvux måste man, som regel, ansöka om att få ut examensbevis. Jag har svårt att tro att det kommer utfärdas automatiskt, men kanske det.. . Om rektor på komvux ser att den studerande uppfyllde kraven, så möjligtvis kan det hända att komvux kan utfärda ett Examensbevis även om man ej har ansökt om det. Det får man fråga på komvux i just den kommunen som det gäller.