samar
    Hej!
    Jag har utländsk gymnasiebetyg från syrien och jag vill att utbilda mig till tandläkare men min meritvärde har sankar efter det här nya systemet (det var 20,8 och har blivit 17,3) och jag försöker hitta något väg för att kunna få de poäng jag förlorade tillbaka och att kunna höja meritvärde eftersom det krävs ungefär 21,4 för att komma in i detta programmet. Och jag har några frågor som gäller detta:

    1- Jag tänker att studera fysik 1 och kemi 1 igen för att höja min meritvärde men jag undrar hur ska de räknas; jag menar ska det räknas som komplettering precis som det står i “Så här räknas betygen om”
    https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/
    eller på ett annat sätt?
    2- Vad krävs det för att studera till tandläkare i danmark och polen.
    3- Jag skuller säga att jag studerar nu fysik 2, kemi 2, engelska 6 i Svalöv gymnasiet
    och jag hörde att man hamnar i BII om man kompletterar i Komvux, är det samma sak i mitt fall även om jag kompletterar i gymnasieskola, och vilken urvalsgrupp hamnar jag i?
    4- Om jag ska studera extra kurser i komvux för att höja meritvärde hur mycket kommer min meritvärde att höjas för varje kurs med A betyg.
    Tack i förhand.
    MVH

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det som står på www.antagning.se gäller; det är Antagning.se som räknar fram meritvärde och administrerar antagning till högskoleutbildningar i Sverige,

    Jag vill råda dig att även göra Högskoleprovet.

    Ang.studier till tandläkare utomlands kan vi endast ge mycket allmän info i form av länkar till hemsidorna som vi bedömer som pålitliga.