G.
    Jag undrar över det här med att söka till sv kommunalt gymnasium med utländska betyg etc. Vi bor i Tokyo och min dotter börjar nian på en internationell skola här i augusti (ej IB). Ev flyttar vi hem till Sverige nästa sommar, lagom för den svenska gymnasiestarten alltså. Jag har många frågor kring detta men en av de viktigare är om man överhuvudtaget kan söka sv kommunal gy.utb. utan att vara folkbokförd i Sv (men vi är alltså sv medb.)? När var hur funkar det? En annan fråga rör behörigheten. Min dotter har slutbetyg från IB-skola tom åk 8 och kommer alltså gå en annan int skola under åk 9. Hon har även läst sv via Sofia Distans med betyg för sv åk 8, och kommer fortsätta läsa sv för åk 9 via Sofia kommande läsår. Jag skulle vara oerhört tacksam för råd/hänvisningar kring hennes alternativ möjligheter.
    Vänliga hälsningar G
    • Anna : Till vilken kommun i Sverige kommer ni att flytta? Kommer eleven bli folkbokförd i den kommunen i Sverige eller bara bo där utan att vara folkbokförd?
    • : Hej Anna, tack för att du återkommer så snabbt. Vi kommer med största sannolikhet i så fall flytta (tillbaka) till Malmö. Vi kommer då även att folkbokföra oss i Malmö. Men, eftersom ansökningar väl sker ca 1/2 före skolstart (och före vår folkbokföring) undrar jag om man kan söka utan att vara folkbokförd. Vad jag förstår måste man vara fysiskt på plats för en fb-föring vid tidpunkten.
    • : *glömde år, dvs "1/2 år före skolstart"...
    • Milla : Jag har nu pratat med gymnasieantagningen i Malmö och skriver ett nytt svar.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej G.!

    Det är mycket bra att din dotter läser svenska. För att bli behörig till nationella svenska gymnasieprogram måste man bland annat ha godkänt betyg i svenska eller i SAS, svenska som andraspråk från vårterminen i årskurs 9.

    Hur söker man till gymnasiet i Sverige?
    Om man söker till ett "vanligt" svenskt gymnasieprogram - söker man via gymnasieantagningskansliet - oftast genom att logga in på HEMSIDA FÖR GYMNASIEVAL /det finns många olika sådana hemsidor; och vilken man ska logga in på - beror på vilken kommun man är folkbokförd i/. Inloggningsuppgifter får man från gymnasieantagningskansliet. Vilket kansliman "tillhör", beror på vilken kommun man är folkbokförd i.
    Alla gymnasieantagningskanslier kan man hitta via www.antagningskanslier.se

    Om man vill söka till IB-diploma program - kan man vända sig direkt till den skola där den utbildning erbjuds. På vilka skolor i Sverige + svenska gymnasieskolor utomlands som IB-diploma program erbjuds - kan man se på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=IB.

    Hur hittar man gymnasial utbildning man vill gå?
    - Alla gymnasiala utbildningar för ungdomar i Sverige + på svenska skolor utomlands visas på www.gymnasieguiden.se där man kan sortera på Län/kommun och/eller på program/inriktning och få fram olika listor på gymnasieskolor i en viss del av Sverige som erbjuder visst program och en viss inriktning på programmet.

    Det finns en unik Distans-gymnasieskola i Torsås (ca 3 min utanför Kalmar) - >> gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet. Den erbjuder några högskoleförberedande gymnasieprogram; det finns obligatoriska träffar på skolan men de är inte många... och i fall eleven inte kan åka till skolan i Torsås på de obligatoriska träffarna, kan det gå att be om undantag för att slippa komma till skolan. Detta är aktuellt om eleven ex. bor utomlands.

    Ex. om man vill gå på gymnasiet i Malmö - här >>> är listan på de gymnasieskolorna som planerar erbjuda utbildning för gymnasieelever i åk1 från hösen 2019. Hittar man vilken gymnasieskola man i första hand vill läsa på - kan man vända sig till studie- och yrkesvägledare på den skolan för att få hjälp i de praktiska frågorna om hur man gör självaste ansökan; dock gör man ansökan via Gymnasieantagningskansliet i Malmö >>, om man är folkbokförd i Malmö. Om man är svensk medborgare men ej folkbokförd i någon svensk kommun - är mitt råd att vända sig till det gymnasieantagningskansliet där man tänker i Sverige bosätta sig.

    Utförlig info om alla svenska gymnasieprogram + om IB-diploma program finns på gymnasieguiden.se/program. Där kan man läsa även om alla de olika inriktningar inom programmen, se ex. på yrken som de utbildningar leder till och se listor på gymnasieskolorna som erbjuder den aktuella utbildningen.

    Hej igen,
    jag vill tipsa om - Gymnasiemässan i Malmö. Bra om din dotter kunde besöka mässan - i alla fall en dag - det är, enligt våra uppgifter, >> ca 50 gymnasieskolor som kommer att ställa upp på den gymnasiemässan (flera kan tillkomma än... så antalet kan bli större). Vilka gymnasieskolor deltar på malmö-gymnasiemässan 2018, var god se i listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?expo. Och så bjuder gymnasieskolorna också på Öppna hus - vilka skolor och när ser man gymnasieguiden.se/gymnasium?expo=1.

    Pga ni bor i Tokyo, tänkte att din dotter kanske är intresserad av att på gymnasiet i Sverige läsa japanska. Enligt våra uppgifter kan undervisning i japanska finnas på följande gymnasieskolor i Malmö/Lund:
    Cybergymnasiet i MaImö, friskoIa - även undervisning i Ryska och Danska.

    Och i Lund
    Gymnasieskolan Spyken som är en kommunal skoIa, - även undervisning i Danska 1, Italienska 1, Kinesiska & Teckenspråk för hörande;
    Polhemskolan - även undervisning i Danska, Italienska och Kinesiska.

    • : Hej Anna, tack för det här tipset. Tyvärr är det mitt i skolan här i Japan, men jag ska försöka hålla mig uppdaterad kring utbildningarna. Min fråga rör mer ansökningsförfarandet som icke bosatt i Sverige, ev behov av kompletteringar etc.
    • : Hej Anna, Tack för tipset om Japanska. Ester läser japanska här, och det väcker en annan fråga. Om hon kommer in på en utbildning som inte erbjuder japanska, kan man pröva japanskan på gymnnasienivå (extern så att säga) för att få meritvärde inför högskola. Eller kan man pröva den som ett modernt språk för högstadiet så det finns med i grundskolebetyg?
    • Anna :

      Om din dotter väljer en viss gymnasieskola som hon - i första hand - vill komma in på, kan hon säkert få hjälp av personla på just den skolan med allt det praktiska; sedan är det ju bra att i sin gymnasieansökan ha flera gymnasieskolor: i andra hand, i tredje hand osv., det går att söka många alternativ och finns ingen anledning att söka få alternativ, men givetvis ska man inte söka till skolorna där man absolut inte vill läsa. Annars så "ägs" frågan om det praktiska kring att göra ansökan till gymnasiet - av gymnasieantagningskansliet (i ert fall Gymnasieantagningen i Malmö >>).

    • Anna : Det är bra att du/ni är ute i god tid, men annars så brukar man kunna söka t o m början av maj... lite olika datum i olika delar av Sverige. I Malmö var sista dag att göra ansökan till gymnasiet - 15 maj; inloggningsuppgifter till Hemsidan för gymnasieval får man från personal på gymnasieantagningen.
    • Anna : Tips: fråga på Sofia Distans... eftersom de ger undervisning i svenska för "utlandssvenskar", bör de ha erfarenhet av att deras elever söker till gymnasiet. Jag tror de kan bistå med info och hjälp.
    • : Tack, jättebra tips! Skall kontakta Sofia Distans också! Och vad gäller att vara ute i god tid, jag vet ;) Men jag försöker se om det finns ngt att förbereda för från vårt håll. Och bla det faktum att vi inte kommer vara folkbokförda (förrän tidigast sommaren) oroade mig. Men du menar alltså att man INTE behöver vara folkbokförd för att kunna söka kommunal gy.utb? Det låter ju i så fall mkt bra. Kan man få inlogg till gyantagningen fast man inte är fb-förd i kommunen ännu?
    • Daniel :

      Gymnasieantagningen i Malmö sa till oss att de kommer ge inloggning om elevens vårdnadshavare kontaktar dem /det går bra att maila/ och förklarar att eleven kommer bli folkbokförd i Malmö senast sista juli innan skolstart. Jag fick nu tips från en annan SYV, som är verksam i Helsingborg om att de utländska grundskolebetygen borde vara Översatta till svenska, när de skickas till gymnasieantagningen ELLER vara på engelska eller översatta till engelska (vilket är ju ganska logiskt, om man tänker efter - gymnasieantagningen i sverige kan ju knappast japanska... :). Vidare kommer eleven med utlandska grundskolebetyg söka i "fri kvot" vilket bl a betyder att det är "huvudman" för skolan (i praktiken Rektor) som kommer att besluta om antagningen av den eleven. Då olika huvudmän kan göra olika bedömningar - både i frågan om behörighet och i övrigt... rekommenderar vi att söka FLERA OLIKA ALTERNATIV och inte endast till en enda gymnasieskola. Och ännu ett Tips: bra att skriva en kort men informativ MOTIVERING, där man kan skriva en sort bakgrund, hur länge eleven/familjen bott i Tokyo, att hen ska flytta hem, vilken skola eleven gått på, vilka ämnen eleven läst och att eleven läst svenska på distans.... en sort Sammanfattande/förklarande brev - detta för att underlätta både för gymnasieantagningen och för skolans rektor att snabbt sätta sig in i situationen om vem eleven är och vad som hände i elevens skolgång förut.

    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag har nu pratat med gymnasieantagningen i Malmö som säger att inloggningsuppgifter till hemsidan för gymnasieval kan eleven få i december 2018 - om elevens vårdnadshavare kontaktar gymnasieantagningen i malmö (det går bra att maila till [email protected] ) och "lovar & svär" att eleven kommer bli folkbokförd i Skåne eller Västra blekinge - senast sista juli 2019. Med inloggningsuppgifter loggar eleven in och genomför ansökan - under valperioden som brukar vara ca 15 jan - 15 febr., de exakta datumen kommer bli kända senare... men man kan räkna med att sista veckan i januari och första veckan i februari borde ingå i ansökningsperioden...).
    Ang. folkbokföringen - kan inte gymnasieantagningen säga ngt. mer än att hänvisa till Skatteverket/folkbokföringen>.

    Viktigt!
    Gymnasieantagningen säger att de önskar - förutom de utländska betygen - även få så mycket "övrig" material som möjligt, ex. "bedömnings-mallar" från elevens utländska skolan; exempelvis - uppgifter om vad är högsta och lägsta möjliga betyg i den kursen som eleven ex. har fått 37.5 som betyg... bara för att ta ett exempel.... vi säger att eleven fick 37.5 i matte... OK. Men är det högsta möjliga 40 eller 100?
    Bra om de utländska betygen är på engelska (också) och inte endast på japanska... det skulle ta lång tid att i Sverige översätta från japanska som är rätt ovanligt, i Sverige, språk.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla,
    • : Tack
    • : Oj, förlåt det blev lite lustigt där. Oavsett, tusen tack för ditt utförliga svar kring praktikaliteterna. Då förstår jag det som att det går bra att få log in även om man ännu inte är folkbokförd under förutsättningar att man ”lovat&svär” att så kommer ske. Jag kontaktar gyantagningen när det är dags. Tack även för utförligheten kring vad för underlag som önskas. Skall jag förstå det som att gyantagningen då gör själva ”valideringen/översättningen” av befintliga betyg för själva antagningen? Eller det är en separat process? Likaså undrar jag om det finns formella behörighetskrav för elever med utländska betyg för behörighet att söka sv kommunala teoretiska gy.utbildningar tex hemkunskap etc som min dotter inte har läst. Är du med på vad jag menar? Hon läser sv via Sofia Distans. Tacksam för hjälp.
    • Milla : Då utbildning i olika länder är rätt olika, går det inte att kräva att alla som söker till gymnasiet har betyg i hemkunskap ... därför kollar gumnasieantagningen längden på utb plus att matte och engelska är med bland betygen och att det ser allmänt ok ut och sedan överlämnar vidare bedömning och beslut till gymnasieskolans huvudman.
    • : Tack för svar Milla. Jag förstår. Kände att det är tufft att anmäla henne till fler kurser via Sofia Distans parallellt med skolan här "just in case". Med tanke på att matte och engelska (samt svenska via Sofia Distans) kommer finnas låter det ju ändå lovande. Tusen tack för hjälp.
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp !
    Läs alla kommentarer