Emelie
    Hej!

    Hur ser det ut för elever med utländsk grundskoleutbildning som kommer till Sverige och önskar fortsätta utbildning på gymnasiet?

    Kan dessa översättas och valideras på någon sätt för att eleven ska kunna bli behörig att söka, och isåfall hur? Och att eleven enbart behöver läsa in svenska. Förstår att de blir tvungna att söka på fri kvot, då de inte kan konkurrera.

    Vilka möjligheter finns? Eleven går just nu Språkintroduktion men upplever att det är på helt fel nivå och vill vidare. Eleven har en grundskoleutbildning + ett år på gymnasiet från sitt hemland.

    Tack på förhand!