S

    Hej, jag har en kompis som har sitt meritvärde poängen 18.97. Hon har fått E i SAS 1, D i SAS2, B i engelska 5&6. Hon kommer att läsa Bio1 & 2 ,kemi1 & 2, engelska 7, fysik 2 och matte 4 också för att hon fick ingen behörighet på dem i hennes utländska betyg. Hon önskar att komma in på universitetet och läsa läkareprogrammet eller tandläkareprogrammet. Hur verkar hennes betyget. Kan hon få 22,5p även om hon får E i alla dem hära ämnen som hon ska fortsätta att läsa? Och hur kan hon addera hennes SAS1&2, och Engelska 5&6 betyg med hennes meritvärde som är 18,97 ?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej S!
    jag tror inte det kommer att funka, tyvärr. Jag menar att meritvärdet och betygen från komvux är för låga och kommer inte ge plats på läkar- eller tandläkarprogrammet, i Sverige. Det är vad jag säger, utifrån min erfarenhet. Men första frågan är att bli Behörig, alltså få godkända betyg i biologi 2, kemi 2, fysik 2 och matematik 4.
    Jag rekommenderar att göra högskoleprovet, när det blir möjligt igen, och att titta även på andra yrken och utbildningar.
    Med mycket högt resultat på högskoleprovet kan man, dock, komma in på läkar- eller tandläkarprogrammet, men man måste ändå vara behörig. HP befriar inte från kraven på behörighet.