Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    meritvärde 22.50 får man om man har absolut Högsta betyg i alla kurser som räknas in (på en svensk nuvarande skala är det betyget "A") och även har A-betyg även i alla meritpoängskurser, alltså i kurser som ger meritpoäng.
    För läkarprogrammet kan följande kurser ge meritpoäng; engelska 7, moderna språk 3och4 och matematik5 och matematik speicalisering - detta gäller i alla fall om man har examen från en svensk gymnasieskola.
    *******
    Du nämner kurser som du behöver läsa och där kan du läsa fysik1a och sedan fysik2; det är så att fyisk 1a är en större kurs, som inkluderar fysik1b1 och 1b2-kurserna.
    *******
    Om du idag ännu inte är behörig, börja läsa kurser för behörighet och försök få så höga betyg i de som du bara kan. Och så kan man sedan se om du kommer in eller inte...
    Exempelvis kan du komma in i HP-urvalet (på resultatet av högskoleprovet), även om dina betyg ej skulle vara tillräckligt höga för att komma in på läkarprogrammet.
    Du måste bli BEHÖRIG. Obehöriga tas inte in på svenska högskoleutbildningar.
    Hur Höga betyg du har, är viktigt men inte lika viktigt än att bli behörig.
    Som sagt, som behörig kan du komma in i HP-urvalet; du kan också kanske komma in i AU, alternativt urval - se exempelvis>> info om PIL på Karolinska institutet i Stockholm.

    De kurser du idag saknar för behörighet motsvarar "nästan" heltidsstudier i 2 terminer. Det är kurser á 750 gymnasiala poäng;
    på 2 terminer på Heltid läser man 800 poäng. Det är alltså en lång väg kvar för dig innan du kan bli behörig.
    Reglerna på hur man räknar om utländska betyg kan också ändras... det har hänt förut mer än en gång.
    Det exakta meritvärdet är det Antagning.se som räknar ut för dig; vad du eller vi räknar fram kommer ändå inte spela någon som helst roll.
    Det är som Antagning.se tolkar reglerna och som de räknar, som gäller.
    Du kan läsa på deras hemsida www.antagning.se eller ringa dem - tel.nr 0771-550720 och telefontid på vardagar kl.9 till 16.
    Hälsningar
    Mikael syv