Olivia
    Om jag pluggar ett år på La Universidad Nacional de Córdoba i Argentina, kan jag fortsätta på den utbildningen i Sverige sen? Eller blir året i Argentina ”meningslöst” när det kommer till de svenska universitets/högskoleutbildningarna?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Olivia,

    varje lärosäte (högskola/universitet) i Sverige får själva bestämma hur de ställer sig till studier utomlands - om de kan "acceptera" dem och inkludera i examen från ett svenskt (sitt eget) lärosäte eller inte. Därför måste du med den frågan kontakta de högskolor och universitet som du är intresserad av att läsa senare, i Sverige.
    Dock är det så att du måste söka till utbildningen på den svenska högskola eller på det svenska universitetet på "lika villkor" - du konkurrerar mot de sökande som inte läste på universitetet utomlands, och sedan ansöker du (om du blir Antagen) om "tillgodoräknande av tidigare utbildning".

    Studier är, enligt min mening, kan inte bli "meningslösa"; detta på grund av att man skaffar sig mer kunskap, vilket är alltid värdefullt!

    Hälsningar
    Peter