Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nicita!
    Om att utöka ditt program måste du ansöka om - och det är Rektor som fattar beslut.
    Vissa skolor säger i princip alltid Nej på ansökningar om att läsa utökat men på andra skolor kan man få läsa en eller t o m flera utökade kurser, dvs extrakurser.

    Det är, alltså, en fråga som du måste ställa på din skola.
    Du kan börja med att fråga SYV på din skola. SYV-en kan svara på frågan om en viss policy finns på skolan eller om du själv får fråga rektorn. SYV kan också i sin tur fråga rektorn. Om rektor beviljar att "i princip" kunna få läsa utökade kurser - kan du och SYV sedan planera in vilka kurser och när du ska få läsa dem.

    Varför det kan bli ett Nej på ansökan om att få läsa utökat? Jo, för att det är för skolan dyrt att ge mer undervisning än skolan måste ge. Lärartid kostar pengar och det är, helt enkelt, dyrt att "ge bort" undervisning i större utsträckning än "nödvändigt" (dvs det som är skolans skyldighet och det är att ge möjlighet att läsa kurser á 2500 poäng så att eleven kan få gymnasieexamen).
    En annan förklaring är att i fall en läser utökat, läser hen på mer än heltid och sprider sina krafter, vilket kan leda till att eleven får lägre betyg än hen annars skulle kunnat få. Det kan också finnas risk att en elev överanstränger sig (negativ påverkan på hälsan).

    Vi på Fråga SYV tycker att det är många ggr bättre att koncentrera sig på de kurser som du redan läser och försöka få så bra kunskaper och höga betyg som möjligt i dina "befintliga kurser", dvs i de kurser som redan ingår i din studieplan.

    Om du sedan känner att du har tid och intresse för flera ämnen, går det alldeles utmärkt att bedriva självstudier - söka information och ta till sig den informationen. Det kan man göra via internet eller genom att låna böcker på ett bibliotek eller anmäla sig till en kvällskurs på ett studieförbund.

    Det är sällan du kan få någon formell fördel att ha läst utökat på gymnasiet. Det är sant att det I VISSA FALL - då det ej är möjligt att rymma alla kurser för behörighet inom programmets 2500 p., är fördelaktigt att läsa utökat. Då handlar det om att läsa 50 poängs (liten kurs), som utgör 2% av de totala poängen, dvs man utökar programmet med 2% bara och för det får man resultatet att man blir BEHÖRIG till en eftergymnasial utbildning (annars skulle man läsa 2,5 veckor på komvux och sedan vänta i ett år för att kunna söka till en viss utbildning). I sådana fall tycker vi det är OK att läsa utökat. Men i "normala fall" då det ej är nödvändigt, tycker vi på Fråga SYV att det är bäst att undvika göra det.

    Säg, att du får läsa en eller flera utökade kurser. Du åtar dig att bedriva formella studier även i de ämnena (och detta utöver de heltidsstudierna som du redan har) och du kommer att få betyg. Det händer att elever ångrar att de påbörjar utökade kurser och vill hoppa av - men det slutar nästan alltid med att de får F in i Examensbeviset i den utökade kursen som de har hoppat av (detta pga det finns en regel som säger att alla påbörjade gymnasiala kurser måste betygsättas).

    Det är upp till dig om du vill ansöka om att få läsa utökade kurser.
    Det är upp till din rektor att bevilja eller avslå din ansökan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor.
    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare