Tyra
    Jag går en yrkeslinje och har precis valt mina indviduella val för nästa år men då valde jag att inte gå högskolebehörighet. Men jag vill verkligen läsa det medans jag går i gymnasiet. Så då har jag tänkt att läsa på komvux på distans. (Alltså kurs Svenska 2 & Engelska 6). Men jag vet inte hur jag ska gå mig till väga. Vart ska jag vända mig? Vilken komvux ska man välja och hur funkar distans?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tyra,
    det går tyvärr inte göra så som du önskar.
    Komvux är det i den kommunen där du är skriven/folkbokförd - och du får gärna kontakta din komvux men du kommer att få svar att du är för ung eller OBEHÖRIG. Detta pga det tidigast från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år som man kan läsa på komvux
    eller
    om man är yngre men redan har avklarat 3 år på gymnasiets nationellt program och fått ut sitt Examensbevis eller Studiebevis.
    Du omfattas alltså inte ... inte än.
    ***
    Allmänt gäller
    En gymnasieelev läser på sin gymnasieskola. för övrigt kan elevens gymnasieskola köpa kurser för elever på andra ställen, men det händer mycket sällan och nästan uteslutande i de fall där eleven ej kan få undervisning i de Obligatoriska (för elevens program) kurser, ex. pga lärare saknas på den egna skolan.
    För övrigt får alla bedriva självstudier. Sedan, när man inte längre är elev på gymnasiet, kan man i så fall /om man har kunskaper som man skaffade på egen hand/ försöka hitta var man kan göra Prövningar - och det får man göra i alla Sveriges kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i - och få betyg.
    Betyg från prövningar är lika mycket värda som betyg från en kurs som man läste på en skola.

    Bästa hälsningar

    ANNA