Sara
    Hej! Ska ansöka till gymnasiet nu i höst. Jag går spetsutbildningen i mattematik (första spetsklassen på hela skolan - ingen har riktigt koll på hur allt fungerar) och gymnasiumet i min stad har lovat att de som vill gå spetsutbildningen på det gymnasiet kommer få det.

    Så jag kommer antagligen läsa Natur, Natur med spetsutbildning i mattematik. Jag gillar inte riktigt No-ämnena till 100% men har C i alla just nu utan att behöva plugga så mycket.

    Jag funderar i alla fall på att läsa det programmet men även läsa till några ämnen - alltså en utökad kurs. Hur fungerar det med utökade kurser? Hur många ämnen får man välja, beror självklart på gymnasiet, men på ett ungefär.

    Utöver detta med utökade kurser - som jag vill veta ALLT om så undrar jag även hur man ska räkna gymnasie betygen, alltså vilka poäng de ger. Ska ta högskoleprov minst 3 gånger unger gymnasietiden men vill veta hur man räknar de vanliga betygen. Finns det något mer sätt man kan ta sig in på högskola/universitet förutom betyg och högskoleprov?

    Hur ofta per år kan man göra högskoleprovet? Vart anmäler man sig?

    Kommer med massor av frågor just nu så hoppas att de är lätt tolkade och inte går att missförstå. Tror jag ska gå läkarprogrammet eller juristprogrammet senare, ifall det spelar någon roll.

    Mvh Sara Fors! (:

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    bra att du är motiverad och taggad inför gymnasiestudier. Bra också att du gillar matte! :)

    För behörighet till Läkarprogrammet behöver du godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4. Alla de kurser läses som obligatoriska på Natur/natur och man behöver inte läsa några Utökade kurser. :)

    Om du ska läsa spetsutbildning i matte, så tror jag inte du hinner eller inte ens får läsa någon Utökad kurs över huvudet taget.

    Utökade kurser är det Extrakurser, som man läser utöver heltidsstudier. Det är tufft nog att läsa Natur/natur även utan "Spets" i matte. Så om du ska läsa "spets" har jag extremt svårt att tro att rektor beviljar utöver det läsa även någon utökad kurs.

    Det är inte elevens rättighet att läsa någon utökad kurs. Det är ett undantag. Rektor beslutar. Ofta får man läsa U-kurs /ofta bara en/ om man har bra betyg i åk1, och bevisar att man verkIigen behöver läsa en extra kurs (annars blir man inte behörig till den eftergymnasiala utbildningen). Men i ditt fall behöver du inte läsa ngt. utökad. Det är extrakostnad för skolan och jag tror helt enkelt inte att rektor skulle bevilja det.

    ___

    Högskoleprovet kan man göra 2 ggr/året - på hösten och på våren. Det kostar 450 kr per prov. Resultatet gäller i 5 år.

    Nästa gång man kan anmäla sig - till vårens HP är under perioden 15 jan - 15 februari 2017 och anmälan gör man här>>

    ___

    Hur man räknar på gymnasiala betyg? Jo, nästan alla betyg från alla årskurser räknas in. Gymnasiearbete /en kurs i åk3/ räknas inte in. I Gymnasiearbete måste man få E i betyg, annars uppfyller man inte kraven för examen från gymnasiet. Dina "spetskurser" i matte, som är högskolekurser - kommer inte heller att räknas in. Men alla "vanIiga" gymnasiala kurser, förutom gymnasiearbete, bidrar till ditt meritvärde, som du konkurrerar med om plats på högskola/universitet.

    Du frågar om det finns ngt. annat sätt att komma in på högskoleutbildning, förutom betyg och resultat av högskoleprovet. Och svaret är "kanske"... Det är så att varje högskola/universitet får (om de vill) avsätta upp till en tredje del av platserna till det så kallade "Alternativt Urval>>". Dock är det sällan som man gör det.

    Sedan kan det finnas några "specialare" som t.ex till juristutbildningen finns just nu /vet dock inte om det fortsätter finnas när det blir dags för dig att söka/ - Utvidgad juridisk introkurs>>, där 20 bästa studieresultat ger plats på juristprogrammet. Om detta upplägget finns om några år eller ngt. nytt dyker upp, får man se då det blir dags för dig att söka.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Vet om att jag inte behöver läsa någon utökad kurs men jag tycker att vissa av de kurserna verkar roliga, de är ämnen som jag verkligen gillar! No-ämnena är inget jag brinner för men de leder men ändå till den utbildningen jag vill ha senare. Men hade funderingar på att gå ekonomi med utökad kurs men vet inte riktigt. Men hur fungerar extra kurserna - är väl nästan samma sak som utökad kurs? Skillnader?
    • Anna : Utökade kurser är vanliga kurser men som läses "extra", utöver heltidsstudier. Det är dyrt för skolan att ge mer undervisning än skola är skyldig till att ge. För eleven innebär det att anstränga sig extra och nästan alltid är det så att man får lägre betyg i de vanliga kurser, därför att man lägger tid och enerig på extrakurser.
    • Anna : Det finns ju tyvärr :) bara 24 timmar om dygnet för oss alla. Tiden och orken är inte oändlig. Man måste "hushålla" med sin tid och energin. Splittras man för mycket, riskerar man missa "på sina ställen" och kanske inte ens blir behörig till högskola över huvudet taget. Mot slutet av åk1 på gymnasiet ser eleverna själva hur mycket de hinner och rektor ser också på deras närvaro, prestationer och betyg. Klarar man inte sina vanliga studier blir det alltid Nej till utökade kurser. Men ävenom man har alla A-betyg i alla kurser, kan rektor ändå säga Nej till utökade kurser. Det är ett undantag och rektor kan alltid säga Nej till en U-kurs.