IamA

    Hej, Jag går trejde året på gymnasiet. Eftersom vi inte har många svåra ämnen det här året valde jag att läsa utökad program, dvs extra kurser och får då 2800 poäng(Sociologi, Modersmål, privat och juridik). Kurserna ger inte merit, och ger mig inte behörighet. (Jag ska söka in juristprogrammet) Min fråga är att kommer jag söka i urvalsgruppen BI eller BI och BII samtidigt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    direkt efter gymnasiet kommer du prövas endast i BI, direktgruppen. Utökade kurser i ditt examensbevis placerar dig inte i kompletteringsgruppen. Det är om du kompletterar efter gymnasiet som du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    De kurser du uppger i din fråga som du kommer läsa som Utökat program kommer inte påverka ditt jämförelsetal/meritvärde. Betygen i de kurserna kommer in räknas in. Du får inga formella fördelar vid ansökan till högskoleutbildning pga du läste utökat program. Kunskaperna är givetvis bra att ha men juristprogrammet brukar ha mycket höga antagningsgränsen. Inte ens alla A-betyg i alla kurser + max antal meritpoäng kan garantera plats på programmet. Du behöver sträva efter högsta betyg i alla kurser som kommer räknas in (det är alla "vanliga kurser" förutom gymnasiearbete men i gymnasiearbete måste du få E). Jag försöker inte avråda dig från att läsa utökat program. Jag vill bara förklara att du inte får några som helst fördelar (formellt sett) av att ha läst U-kurserna.