aurora

    Hej! Jag läser tredje året nu i gymnasiet och har problem med min studieplan. Jag har läst 2 kurser utökade varav en av dem ger merit (albanska steg 4) Vilka kurser är bäst att ha utökat? Ska man ha dem med sämst betyg eller dem med merit? Kan gärna länka min studieplan ifall det behövs

    • : Hej! Det bästa är att ha de kurser med sämst betyg som utökat, oavsett om de ger merit eller inte. Detta är för att de kurser som ger merit kommer räknas in i ditt meritvärde oavsett om de är utökade eller inte. Har du däremot en kurs som utökad som inte ger meritpoäng/krävs för behörighet kommer den aldrig räknas in i ditt meritvärde, utan bara finnas med i ditt examensbevis. MVH, Brendan

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Om din skola följer Skolverkets rekommendationer om att inte i efterhand ändra i elevens studieplan och utfärda examensbevis enligt hur kurserna var inskrivna på förhand, då kommer du få ut examensbevis och kan sedan se vilka kurser som är U, utökade. Betyg i U-kurser räknas in i två fall: om kursen krävs för behörighet eller om den ger meritpoäng. Moderna språk 4 ger meritpoäng och betyget kommer därför räknas in.

    Prata med Syv på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare