Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    huvudregeln är att man följer Programstrukturen. Du får gärna skriva ut programplaner för Teknikprogrammet --- här >>

    för Ekonomiprogrammet --- här >>

    och för Naturvetenskapsprogrammet --- här >>

    I examensbeviset måste alla kurser som i Programplaner står under Gymnasiegemensamma ämnen + Programgemensamma + kurser inom en av inriktningar + tillräckligt antal kurser som får läsas som Programfördjupande på just det aktuella programmet + 200 poäng kurser "Individuellt val" (vilka som helst kurser) + gymnasiearbete, 100 poäng med betyget E - finnas med.

    Alla andra kurser som inte är obligatoriska på det aktuella programmet och som ej får plats inom programmets 2500 poäng, får läsas som utökade. De bör i Examensbeviset markeras med "U" (utökad kurs). Och betyg i U-kurser räknas in i elevens jämförelsetal enbart i två fall:

    1. om den U-kursen krävs för behörighet till den högskoleutbildning som eleven söker till eller

    2. om den U-kursen ger eleven Meritpoäng. Om meritpoäng finns det mer info här >>

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Se gärna längst ner på Programplanerna, där Programstrukturen med rätt antal poäng för varje program finns. Återkom i fall ngt är oklart.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Jag vill lägga till en sak - om Individuellt anpassat program. I fall rektor fattade beslut om Individuellt anpassat program och reglerna kring det beslutet kan man läsa bl a här >>

    i så fall är det endast Gymnasiegemensamma kurser som är obligatoriska och alla måste finnas i Examensbeviset som "vanliga kurser". Alla andra kurser får bytas ut mot andra kurser, enligt den bedömningen som rektor (ofta i samråd med SYV) har gjort.

    Och om eleven som läser Individuellt anpassat program har fler än 2500 poäng betygsatta, kan då alla andra kurser (med undantag av de kurser som läses inom de Gymnasiegemensamma ämnen för det aktuella programmet) bli Utökade.

    På examensbeviset får det framgå att eleven läste enligt beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Mia SYV på Hälsingegymnasiet

    Tusen tack för svar, det var som jag trodde, ville bara ha det bekräftat.

    En fråga som jag inte tänkt på eftersom vi aldrig haft någon som haft "individuellt anpassat program", hur mycket "sämre" är det att läsa så, än att läsa ett "vanligt" nationellt program....?

    • Anna : Tack Mia för din respons! :) Ang.Individuellt anpassat program är det inte sämre alls. Här http://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat har vi gjort en sammanfattning som du gärna får läsa. Det är om en elev byter program (exempel: läste Teknik första året och El-energi år 2 och 3 eller läste Samhällsvet.program första året och läser Estet, media år 2 och 3) - för att eleven inte ska gå om första året, får man i examensbeviset "möblera om". I FÖRSTA HAND är det tänkt för elever som byter program men Skolverket säger att Rektor får besluta om Individuellt anpassat om "särskilda omständigheter så kräver" och att det är tolkning som rektor får göra. Det måste på Examensbeviset stå att eleven läste Individuellt anpassat pr. men det finns inga negativa konsekvenser så vitt vi vet. :)