shilan
    Hej! Jag har nämligen läst Spanska steg 3, Matte 5, Engelska 7, Arabiska moderna språk steg 3, och Arabiska moderna språk steg 4

    Jag kommer ha matte 5, arabiska steg 3 och 4 i mina betyg medan spanska steg 3 och engelska 7 som utökade kurser. Min fråga är kommer spanskans och engelska 7s betyg räknas in i mitt snitt trots att jag får full meritpoäng (2,5) av matte 5, arabiska steg 3 och 4 ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Shilan!

    Om du redan har full meritpoäng>> (2,5) för de kurser som ingår som "vanliga kurser" i ditt Examensbevis, kommer inte U-kurser (utökade) räknas in i ditt jämförelsetal.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    L.

    Liselotte
    • : Tack för svaret! Men har jag då gjort bra val att ha spanska steg 3 och engelska 7 som utökade kurser då jag har C på dessa ämnen medan i matte5 och arabiska steg 3&4 Kommer jag förmodligen få B på?
    • Anna : Ja, det är fördelaktigare för dig om du har högre betyg i "vanliga kurser" för att betyg i U-kurser kommer i ditt fall ändå inte räknas in. :)