Sarah
    Hej. det är så att jag ska gå hotell och turism linje med inriktning turism och resor lärling. Jag kommer att välja samhäll och historia 1a2 på individuell val. Och eftersom jag behöver läsa svenska 2 och 3 för att komma in på högskolan i framtiden så kommer jag läsa dem som utökat program. Jag har nu dock 2 frågor..
    1. kan man ändå ta svenska som andra språk 2 och 3 istället för vanlig svenska ? eller måste det vara den vanliga svenskan man tar ?
    2.när läser man dem ämnerna som är utökat program ? och jag undrar också vad som exakt innebär utökat program? vad jag vet så är det extra ämnen som jag kommer lägga till ,vilket också betyder mer plugg:)
    • : jag undrar också om jag får meritvärde när jag tar dem utökat programen
    • : jag har pratat med rektorn på den gymansium som jag ska gå på och jag fick läsa dem som utökat program
    • Mikael : Om du har ett annat modersmål än svenska får du läsa SAS i stället för svenska.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Utökade kurser är det rektor som kan bevilja läsa, det är ett undantag, dvs inte alls säkert att du får läsa utökat.

    svenska som andraspråk får man läsa om man har ett annat modersmål.

    angående meritvärde har jag inte förstått frågan, var god förklara lite mer...

    vänligen

    Mikael

    • : ja..jag pratar arabiska hemma så det borde väl funka att jag tar svenska som andra språk 2 och 3? men kan jag då få ett A?är det möjligt eller får man sämre betyg bara för man går svenska som andra språk ?
    • : min fråga var.. om jag får betyg i mina utökad program som jag ska läsa :) om dem går med i meritvärdet eller ej
    • Mikael : Om du har ett annat modersmål, är det lättare för dig få högre betyg i svenska som andraspråk än i svenska. Betyg i utökade kurser räknas in i jämförelsetal enbart om de krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng.