Alhassan
    Hej
    Jag har modersmål 3 som utökatprogram och vill byta den emot en annan kurs i mitt studieplan. Jag går i naturvetensakpliga programmet och vill fråga vilka kurser jag kan välja att ersätta?

    //Alhassan
    • : "Du kan byta ut den mot dina individuella val och utökade kurser. Om kursen du byter ut är en meriterande kurs så kommer du inte att få meriten." - är den originella kommentaren, men jag som SYV är tvungen att skriva att det stämmer inte, det som M. skriver. Följande stämmer: U-kursernas betyg räknas in i jämförelsetal i två fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger Meritpoäng. Vidare gäller: reglerna är komplicerade; det är inte heller elever själva som bestämmer om förändringar kommer göras i hur deras exambevis ser ut. Rektor är hen som har "sista ordet".

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det finns inte någon gymnasiekurs som i Sverige heter "modersmål 3".
    Inom ämnet Modersmål - finns det följande kurser:
    Modersmål1
    Modersmål2
    och
    Aktiv tvåspråkighet.
    Se gärna info om ämnet Modersmål på gymnasieskolan på Skolverkets hemsida.
    ****
    Eftersom du ställer en fråga om att byta ut en kurs som inte finns, går det tyvärr inte att svara på din fråga.

    Mitt råd är att du tar kontakt med SYV på din skola.

    NA/programplan/Programplan_NA.pdf

    På länken (ovan) ser du Programplan för Naturvetenskapsprogrammet.
    Den strukturen som finns längst ner i programplanen, måste följas för att kunna ta ut examensbevis. Undantag: om rektor innan eleven gick ut årskurs 2 fattade beslut om Individuellt anpassat (för just den eleven) program, får programstrukturen frångås men alla kurser inom Gymnasiegemensamma ämnen måste ändå finnas med; i annat fall går det inte att få ut examensbevis.

    • : Eftersom att det är en utökad kurs så antar jag att den går att byta ut mot andra utökade kurser samt ind. val. - så lyder kommentaren. Men jag som SYV måste lägga till: Förstår inte riktigt vad som menas i kommentaren. Det som gäller är: Utökad kurs är ett undantag; Rektor bestämmer; Det händer att vissa skolor byter och fixar precis innan exambevis utfärdas men det går emot Skolverkets rekommendationer.
    • Milla : Rekommenderar prata med syv på skolan; om skolan följer skolverkets rekommendation, utfärdas examensbevis enl studieplanen, utan några ”sista-minuten” ändringar i syfte att höja meritvärde.