Fanny
    Hej! Jag studerar sociologi och vi ska snart välja inriktning men jag har varit inne på PA men har nu blivit osäker då flera säger att det är mycket svårt att få jobb att utredare leder till större möjlighet för jobb. Jag blir väldigt osäker på min utbildning när man läser på internet och ser att chanserna på att få jobb är svårt efter att ha läst sociologi.

    Jag har även hört att man kan söka socionomjobb efter min utbildning med vilken inriktning skulle det vara störst chans att få ett sådant jobb? (Tänker att det eftersöks många socionomer, så kanske man har en chans till dessa jobb)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny; Socionom-yrken >> kan man jobba inom om man tar yrkesexamen från socionomprogrammet. Tyvärr är vår erfarenhet att om arbetsgivare anger "socionom" - eller "liknande" i platsannonsen, då anställer de i första hand just socionomer och endast om ingen socion söker kan en annan person få en chans, men då ska den personen ha t.ex jobbat som "obehörig kurator" eller "obehörig socialsekreterare" i många år.
    Det finns några få exempel när folk av olika anledningar lyckades få jobb utan socionomexamen, när socionomexamen krävs - oftast pga ingen socionom sökte jobbet (eller ibland pga sina unika kunskaper eller erfarenheter, exemeplvis i ett projekt där man helst ska kunna prata vissa språk och där det också är jättebra att ha erfarenhet av att ha bott i ett "visst land" förut). Det är unika situationer, men som ändå finns exempel på.
    Som regel, om arbetsgivare önskar anställa en socionom, då anställer de just en socionom. Och med andra utbildnignar har man rätt så liten chans.
    ***
    Mitt råd angående val av inriktning för dig är:
    antingen välj det som du tycker är roligast att läsa
    eller
    prata med experter inom din bransch /dina lärare; folk som jobbar, exempelvis forskar, inom sociologi/ och se arbetsannonser - vad arbetsgivare önskar sig för utbildning, som arbetssökande har.