Alice
    Hej! Jag undrar vilken utbildning man kan ha på högskolenivå om man vill bli utredare inom polisen. Kan man göra polisutbildningen för att sedan direkt jobba som utredare och inte som patrullerande? Eller ska man helst jobba som patrullerande polis för att sedan gå in och bli utredare. Eller vilken annan utbildning passar som utredare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    menar du yrket Civil utredare? Kika i så fall på framtid.se/yrke/civil-utredare
    Enligt vad jag vet, är det säkrare att gå polisutbildningen - för att då "hamnar" man i  alla fall inom Polisen sen, och kan gå vidare, via interna utbildningar - till utredar-positioner.

    Om man går någon akademisk utbildning - som det föreslås under avsnitt "utbildning" på framtid.se/yrke/civil-utredare - kan man ha tur och att några tjänster som civilutredare annonseras och att just du får en av dem; men det kan också vara så att inga tjänster som civil-utredare annonseras... och då kommer man inte in inom polisen, om man inte har polisutbildningen i grunden.
    Det kan inte garanteras att Polisen kommer även i framtiden anställa civilt-utbidade; man vet absolut inte var i landet, hur många eller inte ens Om de ska anställas.