Hej B!

    Migrationsveket håller nu på och säger upp 3 tusen personer; det dröjer innan de ska anställa nya medarbetare.
    Men som direkt svar på din fråga - så kan man med diverse olika utbildningar få jobb som utredare på FK eller som beslutsfattare eller handläggare på Migrationsverket.
    Juristexamen är rätt så eftertraktad när man söker jobb på en Myndighet, så juristprogrammet - kan jag varmt rekommendera. Annars kan man läsa i princip vilken högskoleutbildning som helst, men den ska helst vara på minst 3 år, inte kortare.

    Titta gärna på samhällsvetarprogrammen - det finns ett antal olika program inom samhällsvetenskap. Även med lärarutbildningen i bagaget; och för övrigt med vilken högskoleutbildning som helst, kan man få jobb inom de områden som du är intresserad av.

    Bästa hälsningar & God fortsättning!

    ANNA