Felicia
    Jag förstår inte vad antagningspoäng är för något! Jag trodde de var meritvärde, men det kan de inte vara för det står att gruppen BF kom in med >5. Har inte folkhögskolan samma system med meritvärde?

    Jag vill komma in till Gastronomiprogrammet på Kristianstad Högskola. Till höstterminen 2016 kom gruppen BF in med 3.50. BI kom in på 14.96. Är 14.96 meritvärdet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    BF är Omdöme från folkhögskolan. Högsta möjliga omdöme är 4.00. Folkhögskolorna har ett väldigt annorlunda system.

    BI är det Meritvärde för dem som inte har kompletterat sina betyg efter gymnasiet, dvs man är behörig på sina gymnasiala betyg, utan kompletteringar.

    Om urvalsgrupperna vid ansökan till högskoleutbildningar kan man läsa på antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval.