irem
    Hej!
    Jag läser samvetenskap inriktad till beetende. Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli, men många av mina vänner säger att socialchef skulle kunna vara ett jobb jag skulle kunna jobba med i framtiden. Vad gör en socialchef och hur mycket poäng behöver man ha för att kunna komma in?

    Tack.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Irem, om det är Enhetschef inom socialomsorg <<du vill bli - rekommenderar jag i första hand Socionomprogrammet, dvs att du utbildar dig till Socionom <<

    Det är mycket ovanligt att man med en gång blir "chef"/ledare för andra människor, när man går ut sin utbildning. Det vanligaste är att man jobbar i några år som "vanlig medarbetare" och söker sedan chefstjänster när tillfälle ges. Bra att under tiden man läser till socionom eller när man jobbar som <<socialsekreterare, vilket är det vanligaste jobbet som man direkt efter socionomprogrammet kan få - ta några kurser i ledarskap&ekonomi och/eller i personalvetenskap vid sidan av...

    Hälsningar

    Peter syv