Iggy
    Jag har tänkt att byta gymnasium efter ettan till en annan skola med samma linje. Men på den skolan har eleverna i ettan redan läst historia 1 vilket jag inte har. Då fråga rektorn ifall jag skulle kunna tänka mig pröva av ämnet. Men vad betyder det? Och hur går det till, och finns det några konsekvenser till det.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Pröva i en kurs betyder att du gör tester/prov; du måste lära dig innehåll i kursen på egen hand. Betyg i prövningen är lika mycket värd som betyg du får i slutet av en läst kurs. Svårt att få högt betyg på prövningen; även godkänt betyg (E) kan vara svårt att få, om man ej läst kursen.

    Studie- och yrkesvägledare