Sabrina
    Hej! Jag är intresserad av att utbilda mig till både jurist och civilekonom. Jag undrar vilken utbildning som är bäst ur olika perspektiv.

    1. För vilket av de två yrkena är arbetsmarknaden som bäst?
    2. För vilket av dessa två yrken är löneutvecklingen som bäst?
    3. Ur ett framtidsperspektiv, vad är det bäst att utbilda sig till?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sabrina,

    du ber oss jämföra två yrken - Civilekonom och Jurist.

    Juristprogrammet är en termin längre än Civilekonomprogrammet (i alla fall så som det är idag). Man läser till Civilekonom i 4 år och på Juristprogrammet i 4,5 år.

    Eftersom det blir aktuellt för dig att söka jobb med en av dessa utbildningar...

    • Elev : Hej. Upptäckte precis de tre frågorna ovan. Hur skulle ni säga att det ser ut idag med de frågorna då även jag står i samma tankar nu?
    • Mikael :

      Hur det ser ut idag och hur det blir om 4-5 år behöver inte vara ”samma sak” eller ens ”liknande”. Se vad som hände med turism, hotell och restaurang branscher pga covid-19! Satsa på det du är intresserad av och det du tror på.