bitti
    Hej
    Jag tar studenten om 6 månader, Jag har pluggat Ekonomi programmet och är osäker på att det är det som jag vill ha.
    Jag är jätte dålig på matte, och tycker inte om att tänka, lösa..utan jag vänder mig mer till kontorsarbete, skriva, prata och diskutera.
    Just nu så sitter jag och tänker på vad som passar mig? till vad ska jag plugga vidare och vilka ämne behöver jag fixa för att komma in på högskolan.
    Jag önskar verkligen att jag får tillräcklig hjälp för att kunna bestämma mig till något som jag jobbar bekvämt med på framtiden.
    MVH/ Betty
    • Liselotte : Det bästa sättet är genom att testa olika jobb (se dem på mycket nära håll och även prova själv) - dock är det ibland inte praktiskt möjligt, tyvärr. :( Näst bästa sättet är att genom att Läsa om olika yrken och jobb, se fiImer, göra studiebesök, försöka få kontakt med dem som jobbar med det man tror man vill jobba med - och ställa frågor till dem.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    du läser på ekonomiprogrammet och lär dig därför inte ngt. "yrke" på gymnasiet, men det är ändå inte omöjligt att få jobb direkt efter gymnasiet och kanske jobba ett eller ett par år, medan du fortsätter försöka bestämma dig vad du vill göra i framtiden. Vilka jobb man kan få efter ett högskoleförberedande program kan du se några exempel på - här>>

    Du behöver inte nödvändigtvis söka till en högskoleutbilding eller en annan utbildning, t.ex på en yrkeshögskoIa, tiII start hösten 2017, och om du söker och kommer in - kan du tacka Nej till erbjuden studieplats och jobba i stället.

    Det jag försöker säga är att det inte är obligatorisk att fortsätta studera efter ett högkoleförbredande gymnasieprogram och om man kommer att studera - kan man göra det några år efter gymnasiet också... Du önskar i framtiden få kontorsarbete, där du kan skriva, prata och diskutera. Jag kan ge dig några förslag på yrken som passar in på den beskrivningen: socialsekreterare, utredare, handläggare, arbetsförmedlare. Du kan också titta på andra yrkesbeskrivningar på www.framtid.se

    Hör av dig igen om du vill samråda kring några yrken eller utbildningar!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Du undrar vad det bästa sättet är att få reda på vad man vill jobba med? Och som jag har skrivit i min kommentar till din fråga så tycker jag att det är bäst att testa/prova genom att t.ex praktisera på den "aktuella arbetsplatsen" men tyvärr så är det inte alltid möjligt.

    Näst bästa är att ta del av info om olika yrken. Du finner fIera tusen yrkespresentationer på www.framtid.se